Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
tänkte fråga om denna drivaxelmutter med gummibussningen vad det är för artikelnummer, läst om olika nummer men kanske finns nån här på furumet som kan den rätte !?

vet ej om det hjälper mitt bekymmer där jag har ryck/glapp vid motorbroms ( automat ) .

misstänker inte gasspjället då det kommer ett stort ryck vissa gånger i jämn fart när ac slår till, även om man gasar från och till för att känna så känns glappet i drivlinan nånstans. övre och undre bussning bytt, dock ej den vid remskivan, men tror ej den är boven.
eftersom drivaxeln vad jag har har för stort spel redan från fabrik så misstänker jag att det kanske kan hjälpa med nya drivmuttern
av Xuri
volvov702002 skrev:tänkte fråga om denna drivaxelmutter med gummibussningen vad det är för artikelnummer, läst om olika nummer men kanske finns nån här på furumet som kan den rätte !?

vet ej om det hjälper mitt bekymmer där jag har ryck/glapp vid motorbroms ( automat ) .

misstänker inte gasspjället då det kommer ett stort ryck vissa gånger i jämn fart när ac slår till, även om man gasar från och till för att känna så känns glappet i drivlinan nånstans. övre och undre bussning bytt, dock ej den vid remskivan, men tror ej den är boven.
eftersom drivaxeln vad jag har har för stort spel redan från fabrik så misstänker jag att det kanske kan hjälpa med nya drivmuttern
finns även metall lim på volvo som används till å limma splinsen vid glapp.
jag hade provat de först :)
Användarvisningsbild
av gooose
INGET lim
Ta ett vanligt vatten beständigt fett lägg på lagom mycket och det skall bli tyst
ev om du måste upprepa detta efter X antal tusen mil
Men inget lim

//Gooose
Användarvisningsbild
av Perra83
Nej inget lim det blir bara ett helvete att få isär grejerna sen. Skruven med gummit kom först till XC90 och det funkar på övriga oxå hade dom på min S60 -08
av volvov702002
t.o.m vilka årsmodeller hade dom problem med för stort spel på drixaxlarna ?? tänkte om man ska byta bil nångång så man vet vilka årsmodeller man ska "undvika"
av volvov702002
då va det beställt, 201 kr / st.

ska byta damask på ena sidan så ev. så fettar dom säkert in splinesen , men på andra sidan säkerligen bara bara nya centrummuttern, är det nödvändigt att fetta ? antar det inte är fett där från början ??

nåt att tänka på när man byter centrummuttern ??
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]