Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#720175
Måste lyfta min gamla tråd då problemet återkommit nu när det blivit kallt igen. Problemet har varit helt borta under vår/sommar/höst men återkommit nu när termometern krupit under nollan.

Problemet visar sig ett par gånger i veckan och är som tidigare vid kallstart att motorn tänder direkt och hoppar upp på 1500 varv men dör igen direkt. På tredje eller fjärde startförsöket startar den och går sen helt normalt. Starten snurrar på bra och batteri/anslutningar är bra. Tänddelar relativt nya. Jag testade med en gammal tändinställninglampa och den blinkar hela tiden så motorn tänder men dör ändå. Det finns inga felkoder satta. Tempmätaren fungerar normalt. Tomgångsventilen är utbytt.
Frågan är om den av någon anledning får för mager blandning eller om tomgångskontakten i spjällhuset inte slår till så styrdonet tror att gasspjället är öppet?

1, Kan man på något sätt mäta upp mapp-sensorn med multimeter?
2, Vilket ohmtal ska tempgivaren i insuget ha vid 0°C

Någon som har haft samma problem eller har nån ide om hur jag går vidare?
Användarvisningsbild
av js1
#725331
Jag ska följa upp min gamla tråd då jag mig nu tror ha löst problemet :)

Jag plockade loss spjällägesgivaren och mätte upp den. Motståndet varierade enligt specifikation mellan tomgång (~800ohm) och fullgasläget (~3000ohm). Dock kändes den lite "slapp" när man vred på den.
Jag lade den i frysen en stund för att simulera minusgrader. När jag då mätte i tomgångsläget så bara genom att rucka lätt på axeln hoppade ohm-metern upp på att par tusen ohm.
När detta sker i bilen tror motordatorn att gaspjället är öppet och stänger av tomgångsregleringen med följd att motorn dör eftersom spjället i själva verket är stängt.

Jag sprayde med kontaktrengöring och motionerade poten, nu har bilen startat klockrent i två veckor. :P
#725591
Du verkar annars inte ha nåt emot returbilen? Hittar du en spjällägesgivare där som funkar så är den säkert bättre än en ny..
För övrigt så rullar mitt returbilen-hjullager fortfarande utan problem. :roll:
#725602
Det har jag inte heller och tänkte först sticka dit, jag har ju nära till returbilen här i Malmö. Men sen tänkte jag att spjällägesgivaren är en mekanisk potentiometer som
hela tiden rör sig och slits och med tanke på körsträckan som skrotbilarna oftast har så blev jag tveksam. Meca har en ersättare för 480.- som jag beställt istället.
#725683
Det fina med returbilen är ju att man kan kolla hur saker och ting sitter monterat utan att riskera ha sönder saker på sin egen bil. :roll:
Användarvisningsbild
av js1
#928460
Måste lyfta min gamla tråd. Nu när vintern och kylan kommit har mitt startproblem återkommit. Ett par gånger i veckan vid kallstart så tänder motorn direkt, hoppar upp på 1500rpm men dör direkt. Vid andra, tredje försöket och om man gasar lite så går den. Går sen helt felfritt när den startat.

Följande är bytt:
Antennring för startspärr.
Tempgivare inluft.
Tomgångsventil
Stift
Rotor och fördelarlock
Bränslefilter
Bränslepumpsrelä
Spjällägesgivare
Gått över vakuumslangar.
Gått över batterikablar och jordflätor.
Grundjusterat gasspjäll enligt verkstadshandbok.
Inga felkoder
Motortempmätaren går upp normalt när motorn blir varm.

Den får tändimpulser men dör ändå, det har jag sett med påkopplad tändinställningslampa.
Jag förstår inte varför den ibland tvärdör precis i starten för att sen gå klockrent. Det händer dessutom bara på vintern när det är ca +5°C eller kallare. Går felfritt hela sommarhalvåret.
Får den av någon anledning för mager blandning i starten när det är kallt?

Jag är mest ute efter om någon haft samma problem och lyckats lösa det.
#928536
Jag har eventuellt liknande problem med min V70, fast min bara klickar konstigt och blinkar med hela instrumentbrädan när det blir under -10. Fåse nu i vinter om den uppvisar samma beteende som förra året; hoppas lite på att det kanske var isbildning i nån slang nånstans.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]