Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo44277
Xc 60 2012
Vid kall väderlek så funkar inte fjärröppning som den skall .stannar halvvägs och låter som en stenkross.
Samma med backspeglarna ,knäpper när de kommit halvvägs.
Volvo skall byta ut motorerna till bakluckan
av MrNorth
Ja angående belysningen i bagageluckan (xc60) så blev jag väldigt överraskad nu under hösten/vintern att den lyser så dåligt samt att det inte verkar finnas någon lampa i skuffen utan endast i bagageluckan. Dåligt!

/S
av myvolvoXC60
Fick min volvo XC60 R-design förra helgen och är mycket nöjd.
Felen jag hitintills har hittat har med underhållningssystemet.
Har DVD-skärmar bak och trådlösa lurar till dem vilket visade sig vara totalt värdelösa. IR-uppkopplingen är totalt värdelös. Blir reklamation på det. Någon annan som haft samma problem?
av AxelF
Problem med värmaren, den blockerar för start efter det spottar den ur sig (värmare, service erfordras) Felkoden är för hög temp (överhettad) värmare. Ny termostat beställd och monteras på onsdag av Volvo, får se om det hjälper.
Sedan fungerar inte vänster uppvärmning/defrost av backspegen och bagageluckan gnäller som en gammal kärring. Bilen är en månad gammal.
av Exquattro
Fick felkod "service av växelväljare" vad nu det kan innebära, förmodligen bara en tillfällig störning? Bakluckan låter precis som AxelF:s, förutsätter att det är den skånska vinterkylan som orsakar det, annars blir det byte av de billiga "Cykelpumparna" som håller uppe luckan. Jobbar själv med gasfjädrar med hög kvalitet men tyvärr är det för dyrt för automotivebranschen i stort sett oberoende av märke. De är antingen dåliga eller ännu sämre. Bagagerumsbelysningen urusel!
av Jofa
Får ett missljud i taket vid färd, någonstans omkring takluckan.

Automatlådan lever sitt egna liv, växlar när den känner för det...om den känner för det :)
Skämt o sido, kanske inte så illa. Men den är knepig.

Volvo har kollat på dessa anmärkningar i samband med att jag fick mjukvaran till värmaren utbytt.
Jag var hjärtligt välkommen tillbaka för åtgärd av dessa problem, bara jag som är lat och inte bokat tid :).

Bilen levererades i slutet september och har nu 800 mil på mätaren. Vi är förövrigt supernöjda med kärran :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är väl hela tanken med en automatlåda?
Min tycker jag sköter sig tämligen rimligt. Växlar för det mesta när jag också skulle gjort det.
av Jofa
Jo, du har så rätt så.
Men den bör inte växla när man ligger med farthållaren på motorväg.
Om jag kör i ca 120km/h så får den för sig att växla ner ett par steg, och sedan efter ca 1-2 sekunder växla tillbaka upp igen. Av ingen anledning...:(. Sen beter sig lådan knepigt i allmänhet.

Och om det är som idag, 14 grader kallt ute så är den nästan omöjlig att köra innan oljan är ordentligt varm. Vägrar att växla upp, det bara varvar utan att något mer händer.

Och det är min 4:e volvo på rad som har diesel och automat, inte upplevt detta tidigare :(
Användarvisningsbild
av apersson850
Min växlar inte ens ner när jag ligger på 85 km/h med husvagn efter. Kan släpa omkring den hela dagen på sexans växel, utom när man stannar, förstås.

När det är rejält kallt, som idag när det var -15 grader, accelererar min bil snarare värre än vanligt. Då lockup inte går in förrän oljan fått upp temperaturen, ligger varvtalet betydligt högre under acceleration. Högre effekt tillgänglig från motorn under acceleration, alltså. Denna växlar momentomvandlaren in till högre moment ut till växellådan.
av Maximuspro
Ronne skrev:Hej. Har haft dessa fel :
Läckage packning vid höger backspegel , resulterade i snöfylld bil då rutan hissade ner sig på natten när det var
snöstorm , hissmotorn brann och även spegelmotorn dog och centrallåset gick upp å ner hela tiden.
Detta är åtgärdat genom byte av motorer och kabelmatta och dörrmodul.
Knarr från förarsidans dörrpanel , åtgärdat efter 2 försök.
Dörrhandtag högerbak fastnade i öppet läge , åtgärdat.
Sensussystemet hängde sig , åtgärdat genom uppdatering.
Uppdatering av navigation så att alla funktioner ska funka , åtgärdat.
Hängde kabel löst under förarstol , vet ej vad den gick till men är åtgärdat.
Sensussystemet dog vid mjukvaruppdatering vid service för 2 veckor sedan , lösningen blev byte av ICM.

Bilen har gått 1200 mil så det finns utrymme för mera spännande fel.

/Ronne
Hej Ronne,

Jag har knarr i mina paneler, vet du vad dom gjorde med din panel så slipper ja var där två gånger oxå.... :)

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]