Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselmagnus skrev:Blanda inte i en massa skit i motorn utan laga. Kolla upp de råd du fått först.
Håller med till fullo, om det är FEL = Laga....
Ja ja grabbar lugn lugn, jag ska inte blanda i en massa skit i motorn ha ha ha. Har kollat både oljan och kylvätskan o där är det inget konstigt. Och bilen har gått bra idag utan några konstigheter. Jag har ju lampan för avgasreningen som lyser. Så jag ska ringa min volvo återförsäljare i morgon så får de läsa av felkoderna åt mig. Så kanske man kan få nåt vettigt svar därifrån om vad datorn säger iaf. När den var inne förra gången så tror jag han mummla om att EGR ventilen larmade eller om det var luftmängdmätaren.... Men tror inte dom kallar den för det. Skumt är det iaf det här. Men jag tackar som sagt för alla goda råd =)
Nu har jag varit och fått felkoderna avlästa. Och de följer som lyder: Bakre lambdasond åldring, bank 1, signal saknas. Luftmassmätare, för låg signal samt Insugningslufttemperaturgivare, signal för låg kretsfel.

så nu har jag beställt en lambdasond iaf. Luftmassemätare har jag en ligger om det inte skulle hjälpa med lambdasonden. Kanske är den rackaren som spökar till det. Hoppas man ju iaf.
Efter att ha åkt c:a 8 mil så tändes först informationen om låg oljenivå. efter c:a en mil till så fick jag röd lampa istället. Som tur var så var jag nära statoil och kunde svänga in där o köpte två liter olja o hällde i.... Så nu verkar den trycka ur sig olja nånstans.... Börjar starkt fundera på vevhusventilationen. Om den möjligen är igensatt. Kan det vara den tror ni??
Gör ballongtricket som nämns ofta på detta forum.
Ta ut oljestickan och trä över en ballong på oljestickans rör. Ballongen skall sugas ihop lite på tomgång. Ska absolut inte blåsa upp sig. Då har du övertryck i vevhuset.
Hade samma problem på min t5a, vit rök o så men de blev konstant senare med bara vit rök o så klart säger folk topppackningen. Vevhusvent var full proppad me skit sen kamaxel packningen var trasig pga vevhusvent var igensatt (den börja läcka olja som tusan). Fixa allt de så sluta vita röken. Kolla först om den drar vatten.

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Hastighetsmätare 760

Du kan köpa ett nytt kugghjul. Inte det allra[…]

Det er et godt spørsmål. Jeg begynte […]

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]