Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Vad var det jag sa. Ett problem som uppstår efter två år beror inte på en programvara.
Läs på lite hur ett bilbatteri fungerar så får du se orsaken till att batterierna inte håller så länge om man använder dieselvärmare. I korthet kan man säga att en normal bil får en urladdning vid start till en viss nivå. Sen kör man och hinner förhoppningsvis ladda fullt innan man stannar. Med värmaren tillåts batteriet dras ur så långt så du precis får igång bilen. Kör man då kortare sträckor hinner det inte bli fullt.
Efter ett par år är det så dåligt så bilen inte kan detektera utan drar ur det för långt.
Ska du öka livslängden får du sätta batteriet på underhållsladdning. Ett bilbatteri till skillnad från vanliga batterier mår bäst av att vara så fulladdat som möjligt. En rejäl urladdning minskar kapaciteten för all framtid.
av dieselanddust
@Kave
Ingen snack om att batteriet var den stora boven nu. Dock så blev jag stående redan min första vinter med bilen också, här batteriet var nytt och fräscht. DET vill jag med bestämdhet hävda borde han undvikits om programvaran som övervakar detta är optimalt fungerande. Man kan också lätt se på detta forum att många har detta problem som jag har haft så vi kan nog vara överens om att det finns lite att slipa på för Volvo här. Inte otroligt att det är den bristfälliga programvaran som faktiskt orsakat att mitt batteri fick gå en tidig död till mötes.

Nåväl, nu funkar det igen och nu vet man ju att man måste göra en del saker för att se till att detta inte händer igen, t ex ladda batteriet mha batteriladdare ibland.
av JoonasK
V70 MY 09, 2,0 d.
Imorse så vägrade den fint dieseluppvärmda bilen att starta. Batteriet tomt. Hämtade ett nytt och satte in. Allt ok. Batteriet var original, 80Ah. Bilen levererades till kund sep -08.
Enligt mitt tycke helt ok batterilivslängd på en modern bil med elattiraljer. (på min Landcruiser 90 3,0td från -99 bytte jag bort Panasonic-originalbatterierna 2008).

Tydligen har jag också en miss i programvaran, då jag förstått att det finns ett skydd mot för låg batterispänning. Skyddet mot för låg bränslenivå funkar. Ska jag ta det separat med volvo, eller åtgärdas sånt per automatik vid service? All service gjord på Volvo, gått 22500 mil. Bor för övrigt i Finland.
av Husqyy
Hade problem med batteri i min bil.
Skulle ta en provtur innan köp.
För att få igång bilen behövde dom då starthjälp.
Körde och allt lugnt.
Sedan när jag kom och skulle hämta bilen behövdes starthjälp igen.
Inget jag tänkte mer på.
Det var vinter/vår så jag använde dieselvärmaren och en kväll efter jobbet så skulle jag starta bilen men den startade inte först utan fick försöka tre gånger och då starta den till sist med en mängd felkoder.

Laddade batteriet när jag kom hem.
Sedan gick det en vecka och batteriet var likadant igen.
Då åkte jag till säljaren och krävde ett nytt batteri och påpekade att batteriet inte varit OK vid köp pga starthjälp osv.
Efter en lång historia fick jag ett nytt batteri och det nya batteriet har fungerat klanderfritt trots hög frekvent användning av dieselvärmaren (för att skona motor samt bättre klimat i bilen).

Så det verkar som att när batteriet blir uttjänt så slår inte elektroniken ifrån spänningen utan låter strömmen gå igenom bara?
Användarvisningsbild
av AWWD
Det finns mjukvara som slår ifrån bränslevärmaren vid för låg spänning och därigenom ska försäkra mot startproblem, MEN...
Om denna är standard idag och när den i så fall blev det vet jag inte.

På min XC70 D5 -08 fanns den i alla fall inte, så första vintern (-10/11) i min ägo blev jag stående. Fick betala (6-700 kr?) för laddning av mjukvaran hos närmaste Volvo Åf. Har även bytt batteri till det största originalbatteriet som ryms (100 Ah?).

/awwd
av qwerty
Har en -09 där stod det i displayen att värmaren slagits av för tidigt för att säkra start av bilen en dag när jag kom ut i den, har dock köpt nytt efter att ha behövt starthjälp då det inte orkade med 15 grader eller kallare så batteriet var slut. original 80Ah, bytte till det större batteriet vid nyköpet.
Användarvisningsbild
av gooose
Ett batteri skall som en del skriver vara fullt laddat och inte dras ur för mycket för att inte skadas
Om man då haft denna felaktiga programvara som drog ur batteriet för mycket och inte stängde av värmaren utan man kom ut till en död bil
Efter program uppdatering så funkar allt och man är nöjd och glad

Batteriet har då redan blivit urladdat för mycket och hel enkelt blivit knäckt därför så ger batteriet upp efter ca 2-3 år beroende på hur mycket man använder värmaren och om man laddar batteriet själv

Så för dom som inte väljer volvohandeln att serva bilen uppgradera programvaran på bilen och byt batteriet så skall det funka

Har man programvara av senaste utgåva byt batteriet

Så slipper ni lägga pengar på felsökning av en enkel sak ;-//

//Goose
av perhall
Nya bilar med s/s skulle kunna använda det lilla s/s-batteriet, det används ju ändå inte mycket till s/s på vintern och tvärtom används inte värmaren på sommaren.../ph
Användarvisningsbild
av joel80
Min S/S funkar även på vintern.. även om det tar lite längre tid innan den kommer igång och att den startar upp i förtid om man blir stående för länge... och att den ibland hoppar över några stopp.

Men helt avstängd är den inte.
Hur stort är extrabatteriet för s/s och var sitter det?
av perhall
På min MY12 funkar s/s ner till ca 0 grader, på MY13 även vid minusgrader...?
Vet inte hur stort batteriet är men tänkte att dess belastning borde bli ganska perfekt spridd över året om det används till s/s och värmare... /PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vo[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]