Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
#719744
Tyckte bilen slörpa i sig mera soppa idag när jag körde i 15-20 minusgrader, bara nåt jag fick för mig eller ligger det nåt i det å varför i så fall?
Användarvisningsbild
av Alfredo
#719747
semmelman skrev:Tyckte bilen slörpa i sig mera soppa idag när jag körde i 15-20 minusgrader, bara nåt jag fick för mig eller ligger det nåt i det å varför i så fall?
Säkert tar den mer bränsle, tar tid för motorn att bli varm bland annat.
av semmelman
#719764
Nja hade motorvärmaren på å sen körde elva mil, sen stod den still två timmar och körde elva mil hem, den kallstarten kan inte dragit så mycket som jag tyckte bilen drog.

Kan det ökade luftmotståndet verkligen märkas?

Jag gjorde ingen allvarlig mätning men jag brukar tanka för ca 400 kr och då räcker det till en resa till närmsta stad söderut och en resa till Stockholm och lite till, senast tanka jag för ca 450 och lampan börja lysa på vägen hem, den kanske inte drog nåt mer men det kändes lite så, tyckte mätaren rörde sig fortare, men det kan vara inbillning, men jag fundera på om det fanns någon känd skillnad.
av semmelman
#719770
Okej, 4% mer bränsle i minus 20 än runt nollan bara av tätare luft, plus alla andra faktorer, däcken tänkte jag på men mer på friktionen men tydligen gick det en del till omformningen... intressant, tabellen förstår jag dock inte, orkar inte räkna om till celsius och liter. Hade lite andra funderingar oxå men bäst å inte avslöja sin okunskap. :D
av Rådlös
#719772
Ta en titt på den här filmen:

Du ser hur bränslet sprutar in som en dimma. I alla fall är det önskvärt att det gör så. Då förbränns dom flesta små dropparna och man har fått ut mesta möjliga energi ur bränslet = låg bränsleförbrukning.
Om förbränningsrummet är kallt så hinner flera av dropparna kondensera, = avkylas, mot förbränningsrummets och kolvens ytor och dom blir stora "klumpar" med bränsle. Nu vet vi att det krävs ett idealt blandningsförhållande mellan luft och bränsle, ett Stökiometriskt förhållande, Lambda 1 kallas det ibland. Om flera av dropparna har kondenserat så inträffar inte detta Lambda 1 utan dom oförbrända dropparna blåser ut i avgasröret = hög bränsleförbrukning och man har "missat" en massa energimolekyler som aldrig fick göra någon nytta i motorn. Samtidigt blir det mätbart höga CH-värden i avgaserna. CH = kolväten, som just bensin består av.
Användarvisningsbild
av joel80
#719796
semmelman skrev:Okej, 4% mer bränsle i minus 20 än runt nollan bara av tätare luft, plus alla andra faktorer, däcken tänkte jag på men mer på friktionen men tydligen gick det en del till omformningen... intressant, tabellen förstår jag dock inte, orkar inte räkna om till celsius och liter. Hade lite andra funderingar oxå men bäst å inte avslöja sin okunskap. :D

Går inte riktigt att säga 4% mer.. det beror på din hastighet. Ju tätare luften är desto mer påverkar den när du kör fort. I mindre hastigheter får det inte samma påverkan, om ens någon.

Sen är det 2% per 10 grader farenheit. Så det blir närmre 6% mellan 0c - -20c. vilket är 32f - -4f.
Men det är alltså procent för luftens densitet, vilket påverkar bilen men inte i direkt förhållande till bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#719841
I verkligheten drar min T5a ungefär 0.04-0.05l extra landsväg i kallt väder och äckliga dubbdäck (0.80 sommartid, 0.84-0.85 nu)
Stads-/småkörning ligger den på ungefär 1dl mer (~1l sommar ~1.1l nu).

Min gamla 945a var betydligt mer känslig mot väder och vind när det gäller förbrukning.
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]