Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst flera olika trådar här ang. det goda i att spola/byta oljan i automatlådan och har fortfarande några funderingar.

På V70 P2 där den nedre slangen lossas genom att trycka på de gröna flärparna för att få loss slangen...

Behöver man plugga hålet i kylaren där slangen sitter ?
Spolar man kylardelen av systemet då också ?
Hur viktigt är det att nollställa oljeräknaren i bilens programvara ?

Om jag har förstått det hela rätt finns en oljeräknare, som kompenserar för åldrandet av oljan i automatlådan..eller ??

Tacksam för svar !

/per
Djasp skrev:Har läst flera olika trådar här ang. det goda i att spola/byta oljan i automatlådan och har fortfarande några funderingar.

På V70 P2 där den nedre slangen lossas genom att trycka på de gröna flärparna för att få loss slangen...
Varför inte den ÖVRE ?? Du behöver då inte plugga den lösa slangen...

Du ber någon med VIDA att nolla räknaren eller vid nästa service om du lämnar in bilen...

Om jag har förstått det hela rätt finns en oljeräknare, som kompenserar för åldrandet av oljan i automatlådan..eller ??

Tacksam för svar !

/per
wissel skrev:
Djasp skrev:Har läst flera olika trådar här ang. det goda i att spola/byta oljan i automatlådan och har fortfarande några funderingar.

Varför inte den ÖVRE ?? Du behöver då inte plugga den lösa slangen...
Tack Wissel Jag har läst dina instruktion i andra trådar, men var inte det på en P1 bil du spolade för det skiljer sig från P2 bilarna
eller hur ?

Du ber någon med VIDA att nolla räknaren eller vid nästa service om du lämnar in bilen...
Det är alltså viktigt att nollställning görs, om jag tolkar ditt svar rätt ?

Tacksam för svar !

/per
Ytligare en fundering om att spola automatlådan...

Istället för att fylla på ny olja genom hålet för mätstickan, vilket har liten dimension som gör att det tar lång tid att få in ny olja.

Kan man inte bara koppla på en egen slang direkt i röret på kylaren och ansluta den slangen till ett större kärl med nya oljan som man hänger ovanför kylaren. Ser man till att kärlet alltid har ny olja i sig, så borde man väl kunna göra spolningen i ett svep utan att behöva stänga av motorn efter 2 liter som är beskrivet i andra metoder här på forumet.

Den lossade slangen drar man som vanligt via en genomskinlig slang till ett returkärl för den gamla oljan

Det borde ju rimligtvis också minska risken att lådan går torr och att man alltid har rätt mängd olja.
Gäller 6-växlad automat.
Jag lossade endast oljereturröret mot växellådan. lirkade upp röret slangen uppåt i motorrummet samt skarvade på med genomskinlig slang. (Det såg lättare ut än att få en slang att fästa i kylarhålet). "Hålet" i växellådan var öppet under spolningen. Gjorde momenten enligt stegförsteginfo som Volvo använder. Samma text står även i Haynes. Då spolas även kylaren. OBS! när du är klar ska oljenivån kontrolleras med motorn igång på tomgång.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]