Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svensson600
Ska man låta rostskydda sin bil eller behövs det inte? Har en S60 årsm 2004 som har gått 16000 mil.
av lennart lundberg
Hej!

Har du hört någon som har rostproblem på sin S60?
Personligen så tror jag inte du behöver bekymra dig över detta problem.
Har själv en S80 -05 och inte sett någon rost överhuvudtaget på min bil. Står ute året om.
Inte ens hört eller sett en S60 med dessa problem.
Om du spolar av bilen i tid och otid så tror jag att du kan glömma dessa problem, speciellt om du har haft bilen sen ny.
Det kostar ca 8 000 - 10 000 kr om du ska ha en bra underredsbehandling vilket jag är mycket skeptisk till överhuvudtaget. Nästan bortkastade pengar.
Det är endast mycket skabbiga Volvo bilar som kan se rostiga ut, enligt min uppfattning.
Titta även hur bilen ser ut inne i billen, du får en korrekt bild av bilen om den är rostig.
Om bilen börjar bil tio år gammal så tror jag att det är bortkastade kronor vid en försäljning.
Underredsbehandlingen stoppar inte påbörjad rost, detta enligt min uppfattning på en gammal bil.

Lennart
Användarvisningsbild
av Magnus308
Håller med om att det är bortkastade pengar att göra en rostskydsbehandling på en S60, Föregående ägare av min bil en S60 -05 hade lämnat in den på någon kompletteringsbehandling av rostskyddet.
Helt meningslöst om du frågar mig, Enligt kvittot kostade det 5500Kr och det var för 6 år sedan.

Börjar man laborera själv med detta kan man sabba det befintliga rostskyddet om man använder tex linolja på ett befintligt vaxbaserat rostskydd.
av poan
hej
Att lägga pengar på rostskydd är att kasta pengar i sjön.
S80 1999, 320kkm.,
Rostfläckar: Vänster insteg. kant till bagagelucka. Värde = noll.
av mena
Dessa bilar har riktigt bra rostskydd och fått topp betyg i vi bilägare.
Rost

Volvo S60 är erkänt rostbeständig. Huv och baklucka är av aluminium och vaxbehandlingen noggrann. I ett tidigare nummer av papperstidningen Vi Bilägare besiktades en fem år gammal S60 som rullat drygt 12 000 mil.

Vår rostexpert fann ingen anledning att ändra på tidigare toppbetyg, en femma. Volvos rostskyddsbehandling hör till marknadens bästa.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 8 år.
Betyg rost: 5 av 5

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2005-12015

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]