Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, har just köpt en s80 -00, 170 hk, 10 000 mil med automat.

När man gasar från stillastående så "dör" motorn till lite för att någon tiondels sekund senare dra på.

Har bla en 850 med automat där det problemet inte finns.

Ska det vara så eller är det något fel, tacksam för alla synpunkter.
Användarvisningsbild
av elmuppo
erikeriksson skrev:Hej, har just köpt en s80 -00, 170 hk, 10 000 mil med automat.

När man gasar från stillastående så "dör" motorn till lite för att någon tiondels sekund senare dra på.

Har bla en 850 med automat där det problemet inte finns.

Ska det vara så eller är det något fel, tacksam för alla synpunkter.
Är det när du gör "kickdown" från stillastående som detta sker?
islf är det normalt. Lådan måste tänka lite, fråga motorn om det är okej att dra iväg, fundera lite till och sen bär det av.
av erikeriksson
Hej igen, nej det är inte "kickdown" utan snarare när man gör försiktigt gaspådrag från stillastående.
av erikeriksson
Hej igen, som sagt bilen är ny för mig och nu har jag haft den 9 dagar och kan konstatera att det är låg tomgång när när motorn är kall, runt 500-600 varv, stannar nästan. Det är väl den låga tomgången som gör att bilen rycker till lite när man drar på från stillastående.

Har bytt luftfilter och tändstift men ingen förändring.
Den startar utan problem.

Varför är tomgången så låg när motorn är kall, har någon någon ide??
av Daddan
Jag har inget bra svar, det ska ju vara tvärt om, hög tomgång vid kall motor.
Kanske är gasspjället som spökar?
av erikeriksson
Hej igen, gasspjället är ju elektriskt styrt och öppna kan det ju, borde kanske ha med "elektroniska styrningen" att göra.

Det finns väl ingen tomgångsmotor som på 850:an.

Det sitter något litet "motorspjäll" på en slang in före gasspjället, vad är det? kan det vara det?

Kan det vara någon givare som har med motortempen att göra, då tomgången är rätt vid varm motor?
Användarvisningsbild
av K-nine
Inga felkoder? Låter ju trottel..men dom får ju en del stryk i dagarna. Kanske räcker med en rengöring runt trottelporten? (spjället). Ta bort den tjocka slangen och kika om det är mycket skit runt porten. Den skall ju fungera som både tomgångsmotor och farthållare m.m
(Kommer inte ihåg om det sitter luftomspunna spridare på den varianten)
Kolla om du har några koder annars..alla tänder ju inte lampan i DIM:en.
av erikeriksson
Hej igen, tack för svar. När jag bytte luftfilter tog jag loss hela filterhuset, därför att någon "amatör" på volvoverkstan hade slarvat vid 6000 mila sevicen och inte satt fast locket ordentligt på "gångjärnsidan=plast stiften".

Tog då bort den slang du beskriver och såg att det var lite svart "klägg" på nederdelen av spjällhuset där trotteln stänger.

Hur rengör man spjällhuset?

Hur läser man felkoder på s80, står inget i "Heynes" rep bok?
Användarvisningsbild
av K-nine
Tja..nu var det ett tag sen jag stod på verkstan..men klägget som du beskriver låter ju som den vanliga smörjan som kommer från vevhusventilationen. Antingen tar du loss trotteln och torkar rent den med någon trasa och kanske lite X1-R . Kan säkert göras på plats utan demontering. Sitter ju ganska bra till på sugmotorerna jämfört med turbomotorerna. Är det nån som vet hur det var med luftomspunna spridare på dessa? Hade det inte något med tomgång att göra?
Felkoder läses med VIDA eller VCT2000.
Finns andra instrument ute..men jag känner inte till funktionen på dessa.
av erikeriksson
Hej igen, har just rengjort spjället på platts och tomgången blev normal så här långt (tack för tippset).

Automatlådan verkar dock fortfarande lite "seg" i starten (viss fördröjning).

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]