I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av xneonlight
#676998
Tja, något tips på hur man kan trimma en b230f motor? Hellst så de blir så billigt som möjligt. Har inte så bra inkomst.
av Droopy
#677076
Trimma en sugis blir aldrig billigt, portad topp, vassare kam bla, vad det går lös på idag vet jag inte, men billigt blir det förmodliegn inte.
Användarvisningsbild
av White
#677080
Som tidigare skrivit blir det inte billigt. Men det går att komma undan "hyffsat" billigt i alla fall, om man är lite händig.

# 531 top. (köpes på skroten eller begagnad privat)
# Kam. K, H eller VX(3) exempelvis. (köpes på skroten eller begagnad privat)
# Extraktor (4-2-1). (går att hitta begagnat)
# 2,5" "fullflödes" system. (Troligen bäst att bygga eller köpa nytt i halvsats)
# Sport eller Race-kat. (Går att hitta billiga nya, tex Biltema)
# Lättat och balanserat svänghjul. (Går att lätta själv om man har tillgång till svarv eller fräs. Balanseringen bör man lämna till någon
som har kunskap och utrustning till det)

Blir lite bättre ös och lite rappare, behöver inte kosta skjortan...
Användarvisningsbild
av Nexus
#719299
Ser dagligen blocket annonser om "trimmade 740 gl" och börjar fundera på vad det ger i hk ökning med annan topp och kam?
Är det överhuvudtaget värt besväret byta till det på en 10000:-?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#719376
En B230F kan man få upp i cirkus 130hk med rätt enkla medel - byt till 531-topp och VX3 kamm, sitter orginal på 940GL 91-92, motorbetäckning B230FB.
Dom 2 delarna är dock rätt populära för turbobyggen, speciellt toppen, så kan vara svårt att få tag på till vettigt pris.

140hk kan man väl krama ur en B230F relativt billigt, men sen blir det svårare - och framförallt dyrare. Hurvida det är värt det eller ej är upp till var och en att avgöra... Personligen tycker jag inte det är värt det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#721873
Knekten skrev:Och sen på med ett extraktorrör så får man ut lite mer!


Jo, på en orginal FB kan man, i bra väder, få ut ungefär 2-3hk extra :roll:
Man lär göra betydligt mer med toppen och kamen för att få någon nytta utav extraktor, annat än placebo.
Användarvisningsbild
av Nexus
#722551
Då kommer jag inte röra motorn. Tror inte det ger märkbar effekt mot kostnaden/ jobbet man lägger ner för få ut några ynka ÄKTA hk hit och dit.
Sen de som tror att annan topp/ kam och avgas ger 50 hk får ju leva i tron på det bara de är nöjda och glada 8)
Användarvisningsbild
av Fluffen
#722558
F*n då får jag slänga 531-toppen jag har liggandes på tippen, nu när jag inte längre kan fantisera om hur mycket extra effekt den ger. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#722657
Fluffen skrev:F*n då får jag slänga 531-toppen jag har liggandes på tippen, nu när jag inte längre kan fantisera om hur mycket extra effekt den ger. :mrgreen:

Sälj den till någon som bygger turbo istället.
Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]