Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett oljud kring växellådan. Låter inte alls bra tycker jag. Har försökt få med ljudet på film. Har lånat ett konto på nån videosida och tror jag lyckats lägga upp filmerna. Om nån har ork att titta och lyssna så vore det uppskattat.

Video 1: http://www.dailymotion.com/video/xwu8z3_volvon-1_auto

Video 2: http://www.dailymotion.com/video/xwu8pj_volvon-2_auto
Jo hela 15800 mil :) Har kollat upp besiktningar och servicebok bakåt i tiden och milen verkar stämma. Har ändå som en känsla av att bilen har levt ett hårt liv.

Alltså lagringen på ingående axeln i lådan är väl min misstanke eftersom den är tyst när man kopplar. Isåfall är väl ett lådbyte enklast? Eller är detta lager utbytbart utan mekanisk verkstad?
På min volvo 740 hade jag en låda som skramlade. Eller egentligen var det inte lådan utan när lådan skruvades bort så var det urtrampningslagret som var helt slut, klonkade när man släppte upp kopplingen och rasslade en hel del.

Urtrampningslager byts enkelt genom att ta bort lådan.

Kollade nu på video 2 och det rasslar ju knasigt så antingen låda eller urtrampningslagret. Kanske tom båda?
Det lustiga (eller olustiga) är att det har kommit så fort. Ljudet har som inte direkt smygit sig på utan en dag så var det bara där :/ Har låtit lika jävligt nu i ca 2 månader. Lådan går lite trögt då man är helt stillastående men så fort man börjar köra så går lådan superlätt, typ noll motstånd eller vad man ska säga. När bilen är riktigt genomvarm (30-40 minuters körning) så går lådan lika lätt stillastående.

Jag håller med om att det verkligen inte låter nyttigt... Nu provocerade jag väl den lite extra kanske genom att vrida igång den i -25 då den stått några dagar i den tempen utan värmare.
Haha, funderar nästan på att ta en termos kaffe och en ring falukorv och tända eld på bilfan och grilla mig en korv och dricka lite kaffe och njuta av våran sista stund tillsammans. :)

Nääää, jag ger inte upp så lätt :) Får ta in den i garaget och byta låda i värsta fall. Med tanke på all kunskap som finns på detta forum så tänkte jag att nån kanske känner igen ljudet och vet vad det innebär. Är ju lättare att byta låda om den nya lådan står färdigt på en pall och väntar redan när man tar in bilen :)

Ska kasta ut en till fråga: Vilka lådor passar i en -94 GLT? Från vilka årsmodeller/motorer? Skillnad på utväxling, koppling osv?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]