Hej, citerar dig i denna "monstertråden",
Exquattro skrev:Efter snart 1000mil i V60 D4AWD (efter många quattromil) har jag följande omdöme i vinterhalkan. Det kan skilja sig en del från V70 eftersom V60 är en svansviftare av rang med AWD om man kör lite hårt.
Igångstart i halka blir jag inte klok på, ibland är den o.k. och ibland spinner den för mycket med framhjulen, jag blir inte klok på när och hur den reagerar. Omkörning genom snö/moddsträng vill jag alla dagar i veckan ha konstant fyrhjulsdrift. Dock upplever jag stabilitet i lite högre fart i halka som mycket bra, kanske är det V60 i grunden som är bra men återigen är osäkerhetsfaktorn där eftersom jag inte vet hur och när den driver bak. En förmån jag har haft är att köra på bana och känna på bilen vid lite hårdare körning. Där måste jag säga att det fungerade bra, ganska trygg överstyrning med systemen bortkopplade men givetvis måste man stå på gasen så att den driver på ordentligt annars blir den understyrd igen för att sen hastigt bli överstyrd när det trycker på bakifrån. Automatlådan hjälper nog till att maskera problemen lite, med manuell låda kan jag tänka mig att det inte är så roligt. Sammanfattning är att det givetvis är mycket bättre än enbart framhjulsdrift men vad man förstår så är det några steg tillbaka från vers 4 och framför allt från konstant drift, men, som vanligt, man får vad man betalar för och detta är troligen ett ganska mycket billigare system.
Min teori varför det ibland spinner hysteriskt och ibland inte alls med Gen 5 är följande.
Gen 5 är i grunden mycket långsamt i elektro/hydraulik/mekaniksystemet sedan man sparade bort de snabba ventilerna och tryck-accumulatorn.
Styrdator är ju dock lika snabb som innan.
Det hela hänger sedan på om datorn hinner få någon förvarning om att det är halt och eventuellt kommer att spinna i framtiden, tex om det micro-släpper lite i starten. Då kan datorn dra åt kopplingen i förväg och när det väl är halt och ska spinna så är bakhjulen redan inkopplade.
Om systemet inte fått någon förvarning, tex om man passerar en plötslig isfläck, rullgrus eller det inte har micro-släppt i starten innan det släpper rejält så är systemet chanslöst, under den halva sekunden det tar för systemet att få upp trycket har framhjulen hunnit få upp farten och tappat greppet fullständigt. Även om man då får upp trycket i Haldexen så tar det ytterligare tid att hämta hem alltihopa igen och återfå greppet.
På Gen 4 existerade de problemen överhuvdtaget inte alls. Systemet var så snabbt att det kunde gå in och koppla in AWDn på millisekunder och korrigera omedelbart, så systemet kunde aldrig bli taget på sängen av tex isfläckar eller plötsliga släpp under start/acc.
Det är flera som upplever samma sak när systemet sätts på prov,
ansjo skrev:
I morse körde jag frugan till jobbet med ca 5-10 cm nysnö på oskottade vägar och jag tog mig fram utan problem. Ett par gånger märkte jag att drivningen inte var riktigt likt som på min förra XC70 MY08, men inte att det blev fastkörning eller liknande utan mer att man inte kom iväg som förr.
Jag är ingen expert, men jag kände mig betydligt nöjdare med just den biten på min förra bil.
ansjo skrev:
Igår när jag skulle ut från avfarten på motorvägen var det ganska mycket trafik från båda hållen, så jag fick passa på att dra iväg när det kom en liten lucka då jag skulle svänga vänster.
Fuktig vägbana och full gas med my13 är stor skillnad från min förra my08 trots bättre ös i den förra modellen...inte innan jag svängt över båda vägbanorna kändes det att det var bättre grepp i bilen, och detta är första gången jag verkligen känt av "försämringen" trots att jag hade ganska tung högerfot tidigare.
Visserligen är detta inget som direkt påverkar min körning under normala omständigheter, men det var lite otrevligt när jag var van vid hur det brukade vara.
2013xc70 skrev: På vinter føre når det er glatt merkes tregheten før awd slår inn godt, ved igangkjøring og i bakker. I en bakke holdt jeg 20 km og så begynte den å spinne foran, såpass lenge at hvis det hadde vært i sving kunne fronten sklidd sidelengs, og når da bakhjula drar så "hopper" den frem. Det kan være litt skummelt! Det virker som det fungerer dårlig når det er skikkelig glatt og det virker som det går et par sekunder før det skjer no bak.og tro meg , den spinner mye på den tida! Det jo vanlig at det skrytes og reklameres når det kommer en ny versjon, her er det helt stilt!
comnet skrev:Har samme erfaring med en MY13 XC70. Tar tid før AWD kobler inn og det "rykker" i bilen når bakhjulene kommer. Skuffende
Får et skikkelig "forhjulsdrag" i rattet når en gir litt gass. Ikke akkurat "premium" awd dette.....
Her må det jo komme en utbedring!!
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.