Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, det finns ingen officiell tempmätare. Jag läser av temperaturen med en Bluetoothadapter till OBDII, och så appen Torque i min telefon. Adaptern köpte jag från Teknikmagasinet för några hundringar.
av lundsbrunn
Oki men nu har jag laget felet. Det var oljekylet och termostaten

Men jag märkte att det var olja i vatten behålaren två dagar efter jag köpte den..

Så jag vet ej hur lägen den är körd med olja i vatten behålaren å inte en droppe vatten..

Så jag undrar kan toppen gått sönder eller så???

Bilen går hur bra som hälst och den rycker inget
Och morton går jämnt å fint.

Är en V70 d5 nya karossen
av kantarell
Kollade termometern nu idag: - 23 grader (ute alltså). Vet att det ofta är något kallare vid ett köldhål som jag passerar på väg in till stan.

Kom på att jag ju skaffat en OBD-läsare från Teknikmagasinet och ett Torque-programm till min Samsung Galaxy SIII 4G och gjorde en liten test.

Körde dieselpannan i 20 minuter och när jag startade motorn visades +40 grader, när den sedan vispat runt vattnet i en minut så låg det på +37. Själv stärks jag av detta i min redan sedan tidigare positiva inställning till värmarens förträfflighet.

Med tillskottsvärmen i auto-läge så nåddes sedan +70 efter 7-8 km i jämna 90-100 km/h. Under resten av färden (totalt 20 km i 90-100 km/h) så nåddes max +74 grader. Yttertempen varierade från -23 vid start via -26 till -22 vid framkomst. När jag stannade efter 20 km och lät den gå på tomgång så sjönk det till +62 ganska snabbt.

Jag har ingen aning om hur exakt OBD-läsaren mäter tempen och hur exakt den visas i appen. En sak är jag dock övertygad om och det är att en vanlig elektrisk motorvärmare aldrig kommit i närheten av dessa värden om den så körts i 3 timmar före avfärd. Dieselpannan kördes ju bara i 20 minuter.

Kan tillägga att inga som helst problem har visat sig med pannan i den här bilen (xc70 D3 AWD -12) än så länge, efter ca 4 000 mil, och så ska det väl även vara om det är någon ordning. Min förra bil, V70 D5 -04, kördes 36 000 mil innan den såldes. Ingen elektrisk motorvärmare. Körde värmaren varje dag med temp under +5 grader och den klickade aldrig föränn vid ca 35 000 mil då hela innanmätet var sönderbrännt och skalet spruckit. Kostade runt 10 papp hos Volvo att få dit en ny värmare vilket inte är så farligt efter 35 000 prickfria mil. Originalbatteriet satt fortfarande kvar (med god funktion) när bilen såldes.

Tycker nog att värmaren är ett av de bästa tillbehören till en för övrigt riktigt trevlig vinterbil.
av lundsbrunn
Oki men nu har jag laget felet. Det var oljekylet och termostaten

Men jag märkte att det var olja i vatten behålaren två dagar efter jag köpte den..

Så jag vet ej hur lägen den är körd med olja i vatten behålaren å inte en droppe vatten..

Så jag undrar kan toppen gått sönder eller så???

Bilen går hur bra som hälst och den rycker inget
Och morton går jämnt å fint.

Är en V70 d5 nya karossen
Användarvisningsbild
av MartinS
kantarell skrev: En sak är jag dock övertygad om och det är att en vanlig elektrisk motorvärmare aldrig kommit i närheten av dessa värden om den så körts i 3 timmar före avfärd. Dieselpannan kördes ju bara i 20 minuter.
En elektrisk motorvärmare är väl på ~0,5Kw och en bränslevärmare på mellan 3-5kW så det är klart det är skillnad. Däremot har väl elektriska slangvärmare en termostat som slår av vid cirka 40 grader så till slut borde de också kunna värma till samma nivå, även om det naturligtvis tar väldigt mycket längre tid. En värmare som bara värmer blocket/tråget och inte vattnet direkt har inte en chans i sammanhanget.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Elektriska motorvärmare brukar inte ha någon termostat. De har inte effekt nog att överhetta motorn ändå.
Calix slangvärmare som volvo använder på de senare modellerna skall ha det vad jag förstått, men jag kan ha fel.

Se t.ex. Ph värmarna här. http://www.calix.se/consumer/index.asp?id=56
Värmaren in min xc60 ser i princip identisk ut med en calix ph.

/Martin
Användarvisningsbild
av Perc
Calix PH-serie och Defas motsvarande har termostat, ja. Dom brukar också ha ganska hög effekt (upp till 2 kW) och används traditionellt sett mest på traktorer och andra tyngre fordon. Att dom sitter på nyare Volvo var en nyhet för mig, men en trevlig sådan. Det är ju bra med hög effekt. :)

Det som brukar sitta på Volvo om man eftermonterat är t.ex RE 480, en vanlig dum slangvärmare utan termostat. Den brinner av inuti och får kasseras om man låter den gå för het, men om den är rätt monterad så finns inte den risken.

"Volvo Original" motorvärmare på lite äldre bilar kring -00 och uppåt är även den tillverkad av Calix men då är det strålvärmare som monteras tajt mot blocket. Ingen aning om varför. Calix själva säljer nämligen slangvärmare till den motorn. Strålvärmaren finns bara som originaldel hos Volvo.
Användarvisningsbild
av MartinS
Perc skrev:Calix PH-serie och Defas motsvarande har termostat, ja. Dom brukar också ha ganska hög effekt (upp till 2 kW) och används traditionellt sett mest på traktorer och andra tyngre fordon. Att dom sitter på nyare Volvo var en nyhet för mig, men en trevlig sådan. Det är ju bra med hög effekt. :)

Det som brukar sitta på Volvo om man eftermonterat är t.ex RE 480, en vanlig dum slangvärmare utan termostat. Den brinner av inuti och får kasseras om man låter den gå för het, men om den är rätt monterad så finns inte den risken.

"Volvo Original" motorvärmare på lite äldre bilar kring -00 och uppåt är även den tillverkad av Calix men då är det strålvärmare som monteras tajt mot blocket. Ingen aning om varför. Calix själva säljer nämligen slangvärmare till den motorn. Strålvärmaren finns bara som originaldel hos Volvo.
Då är det nog ingen ph jag har, calix rekomenderar en som heter re485 på 550w ser jag nu, och det lär ju vara den volvo rebadgeat, som jag monterade på min xc. Den ser dock ut precis som ph värmaren. Sorry om jag förvirrat någon nu.

/Martim
av lundsbrunn
Nu är min bil fixad det var oljekylet och termostaten
Så jag får värme i bilen nu.

Men vatten slangarna till moroten å kylet
Är kalla å tomma fast det finns vatten i
Det finns inget tryck i behållaren
Kan jag ha luft i systemet ?? Hoppas på svar
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5