Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av umekille
Det har blivit för stressigt efter vägarna då
tid=pengar för många yrkesutövare och även privatpersoner.
Många olyckor skulle inte ske om trafikrytmen
anpassades efter väglaget och rådande väder...
av umekille
"En trafikolycka med ett tiotal fordon har inträffat på E4 mellan Iggesund och Hudiksvall på förmiddagen.
Enligt uppgifter till Sveriges Radio Gävleborg är fem långtradare och fem personbilar inblandade i olyckan.
En långtradare har vält och en har vikt sig med hytten över räcket mot skogen-
En kvinna har förts till sjukhus, enligt uppgifter från räddningstjänsten."
http://www.svt.se/nyheter/#regionalt/ga ... 4825577627
Bild
Det pratades om detta på radio tidigare idag. Jag kom in mitt i programmet och hann inte lyssna klart då jag var ute på jobb, men en slutsats som drogs var att vissa personer har lite knepig attityd till dimma. De utgår från att man bara kör igenom den och att vägen ser ut som vanligt trots att man inte ser den. De tänker inte på att något kan dölja sig där. Står det ett fordon där i dimman, och det dessutom är halt, så är det klippt. Det säger sig själv.

De pratade också om hur viktigt det är att provbromsa då och då samt att lära sig hantera fordonet i en paniksituation. En av dem brukade då och då uppsöka tomma parkeringsplatser och känna lite på bilen där.
Mycket tunga fordon inblandade. Är det dessa som stod stilla i backarna förr, som nu får fart med vinterdäcken på drivhjulen. Sen när de skall stanna går det inte eftersom de har "vanliga" däck på övriga hjul?
llesrof skrev:Det pratades om detta på radio tidigare idag. Jag kom in mitt i programmet och hann inte lyssna klart då jag var ute på jobb, men en slutsats som drogs var att vissa personer har lite knepig attityd till dimma. De utgår från att man bara kör igenom den och att vägen ser ut som vanligt trots att man inte ser den. De tänker inte på att något kan dölja sig där. Står det ett fordon där i dimman, och det dessutom är halt, så är det klippt. Det säger sig själv.

De pratade också om hur viktigt det är att provbromsa då och då samt att lära sig hantera fordonet i en paniksituation. En av dem brukade då och då uppsöka tomma parkeringsplatser och känna lite på bilen där.
Det här är lite av ett problem ja.. speciellt när man kör in i en vägg av dimma. Man behöver inte ens stå stilla för att det ska bli jobbigt.
Säg att man kommer i 120km/h på motorväg och åker in i en sån här gröt, när man då saktar ner till lämpliga kanske 50-60km/h och den bakom inte gör det utan fortsätter i 120km/h kan man få en obehaglig överraskning i baken.
Riktigt otäck olycka. Känns som att det inte spelat någon roll om man själv kunnat stanna man blir påkörd istället. Otäckt. Har redan bliv påkörd bakifrån i en kö en gång av en som inte hade kol på vad han pyssla med i trafiken stod helt still och ser honom komma och stanna nej bara kör rätt in i min bil På sommarväg dessutom. Men var berädd efter som jag såg honom i backspegeln så klara mig ifrån skador.

När det är halt.
-------------------
Är det fler än jag som brukar prov bromsa lite för att känna efter hur det känns speciellt på broar för att anpassa farten efter hur det känndes?

Tycker det är en rätt bra teknik för att hålla kol på väg laget en liten snabb broms för att känna om det bitter något när man ser att vägen börjar se hal ut.

Hoppas vi slipper fler såna här krockar

Med vänlig hälsning,
Andis
Jag provbromsar när vägen ser ut som ren asfalt men väderlek och annat indikerar att det lika gärna kan vara blankis. Det är ju enda sättet att veta vilken hastighet och avstånd som är lämpligt. Det är däremot vanligt att man får en massa medtrafikanter tätt intill bakom om man väljer att hålla 70-80 på 100-110 väg när man märker att ABS:en kickar in bara man tänker på att bromsa. Så det finns många förare som inte tänker på vad som händer om man plötsligt behöver bromsa utan tror att det är sommarväglag året runt bara för att man har dubbdäck och awd.

/John
Lastbilarna kör ju som det vore sommarväglag. Låg bakom en lastbil igår på en 50 strecka i utkanden av stan(tätbebyggt område) .
En personbil körde ca 40km/h då kasta han sig om och dundra förbi precis innan ett övergångställe och fortsatte sen i minst 60km/h på 30km/h streckan efter övergångstället. Detta ger ju yrkestraffiken bra ryckte.... tur inte alla kör så!
E20 var avstängt flera timmar, lastbilar låg vikta i rondeller,mm. Tror vissa chaufförer skulle behöva åka träna med ICE ROAD TRUCKERS 8)
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]