Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Andreas123 skrev:De gäller å välja en svets elektråd som är precis så hård så de går å bearbeta den.de brukar bli lite halv hårt fast man svetsar med ok 48 pinnar.fördelen med den där axel är att de är ett kort läge att svetsa mindre risk att de slår sig å man måste rikta axeln.
visst är de så :)

tror han har den nerstoppad i en hink med vatten å bara splinsen synliga när han svetsar den, då slipper man att de skvätter loppor på kronhjulet,lagerlägen samt packboxens yta :) å den borde väl inte bli så krokig heller.
Idag var jag hos tomtejäveln som skulle fixa min axel.

Han hade bara svetsat den å satt upp i svarven, han hade inte gjort nått annat med min axel sen förra måndagen.
ställer frågan när den skulle bli klar, ja de beror på om jag blir klar med detta idag så börjar jag med de i morgon.
de var 4de gången jag fick "blir nog klar idag/imorgon" av honom så jag tackade för mitt å tog min axel å stack därifrån. segare idiot vettifan om man hittar.

Har återigen börjat jakten på att hitta nån som kan utföra jobbet till rimligt kostnad.
fast nu är de svetsad av nån annan så frågan är vilken verkstad som vill åta sig jobbet.

Imorgon fortsätter kanske jakten. ska iväg på resejobb nu 2 dagar på raken så får väl se om man hinner med nått annat.
3 olika verkstäder idag ville inte ta på sig jobbet/kunde utföra de.
Hoppas svetsningen vart bra.

En allt för vanlig kommentar du fick höra.
Kommer ihåg en polare när han höll på och skulle få en sak gjord och det inte hände något. Till slut sa han vad är problemet ta betalt bara det blir gjort nu. Har du svårt att säga vad du vill ha för att göra det direkt så maila priset då. :D höll på att skratta ihjäl mig när han berätta det.

Tyvärr har jag fått känslan av att dom ibland lovat för mycket och inte riktigt vet vad dom ska göra som gör att man får det svaret. Men behöver inte vara så i ditt fall. Han kanske bara inte hade lust.

Hoppas du hittar en annan verkstad som kan fixa det. Kanske lyssna med Svea bil.
Om inte annat är kanske dom har ett tips till dig. Har använt mig själv av dom och låtit bygga en kardan. Kvalitets jobb rakt igenom fick jag av dom. Kul att det finns såna verkstäder.

Med vänlig hälsning,
Andis
nja svetsen kunde jag lagt själv, lika bra.

noterade även att han spänt upp axeln i svarven på ytan som packboxen tätar mot.................

efter diverse olika besök hos firmor å samtal med en verktygsmakare tog jag beslutet att jag inte orkar hålla på mer.

helt nya grejer beställda....
Xuri skrev:nja svetsen kunde jag lagt själv, lika bra.

noterade även att han spänt upp axeln i svarven på ytan som packboxen tätar mot.................

efter diverse olika besök hos firmor å samtal med en verktygsmakare tog jag beslutet att jag inte orkar hålla på mer.

Sånt är ju förjävla tråkigt rent ut sagt... Hoppas det blir bättre med nytt.

Man sätter blad mässing i mellan backarna när man spänner på känsliga ytor.Har man väl riggat upp den i svarven så svarvar man av den direkt.Man kan ju inte okupera en maskin för å suga på ett jobb.Jag kan ju förstå om han gör de på kvällen att man kanske delar upp på 2 gånger.
Andreas123 skrev:

Man sätter blad mässing i mellan backarna när man spänner på känsliga ytor.Har man väl riggat upp den i svarven så svarvar man av den direkt.Man kan ju inte okupera en maskin för å suga på ett jobb.Jag kan ju förstå om han gör de på kvällen att man kanske delar upp på 2 gånger.

nej tydligen inte, är märken i min axel.

han jobbar knappt alls den där tomten jag lämnade grejerna har jag fått reda på efteråt..

Läste inläggen nedan också.

Låter som det var tur att du avbröt projektet med tomten.
Hade nog slutat med dåligt resultat om han till och med missa dom mest elementära sakerna som att förstöra känsliga ytor.

Hoppas det blir bra med nya sakerna.

Med vänlig hälsning,
Andis
idag monterades nya vinkelväxel å hylsan å jag säger då de, vilket JÄVLA SKITGÖRA...

Måste varit nått pucko på volvo som har limmat fast hylsan i lådan....

de tog strax över 4 timmar å bara lossa hylsan..

Svetsa på bult å lånat karossidans glidhammare, ingen effekt.

Lånat karossverkstans Dragriktare samt spännband å spänt fast motorn å spänt upp med karossriktarn mellan hylsa å subframe,ingen effekt.

tagit tigersågen å sågat 6 spår i hylsan i hopp om å släppa lite spänningar, ingen effekt.

gasbrännare å värma skiten riktigt hårt...

å bara på ren jävelskap gav vi de en chans till innan vi skulle gå hem å då rörde sig hylsan lite.. 15 min senare kom den bort....
jag hade på planen å köra till göteborg å hämta en nya växelåda i morgon... men med lite mer envishet så trillade skiten bort.

vilket jävla pekka...

Smusslade till mig rätt bra rabatt så hylsan+vinkelväxeln å 1 liter olja gick loss på 9700kr :)

edit, vi använde även en avdragare utan nått som helst resultat...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]