Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Håller fullständigt med StringerBell !
Har du nyss köpt bilen och det är olja i expansionskärlet lämna tillbaka bilen kräv återköp eller åtgärd !!
Inget du skall hålla på och rota i själv, du fick väl någon garanti på bilen får jag hoppas...
Användarvisningsbild
av apersson850
Kollade kylvätsketemperaturen idag. Tog 13 km innan den nådde normal driftstemperatur. Av dessa 13 är de sista 9 eller så på motorväg, första kilometern i samhället och mellanbiten på landsväg.
Då hade ändå värmaren gått i 50 minuter innan jag körde iväg. Yttertemperatur ner till -17.

Så snart jag saktade in och svängde av motorvägen tappade den sex grader.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Vad är arbetstempen på dieselfemmorna?
Min 2,5FT ligger på 90-92 grader. den V50D2 vi har på jobbet blir bara ca75 grader och den blir väldigt snabbt kall jämfört med V70`n.
Användarvisningsbild
av apersson850
88 grader är normalt vad min står på, när temperaturen slutat stiga vid landsvägskörning. Ökar lite under hård belastning i varmt väder (tänk dra husvagn uppför brant backe i låg fart och varmt väder), sjunker lite när jag exempelvis motorbromsar in på en motorvägsavfart eller tuffar omkring med låg belastning i långsam fart med kallt väder.

Detta då med värmaren ställd som automatisk hjälpvärmare. Ska prova stänga av den och se vad som händer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
akterspegel skrev:Vad är arbetstempen på dieselfemmorna?
Fick uppgiften att termostaten inte är helt öppen innan den nått 105 grader på dieselfemmorna. Så volvo anser ju inte att motorn är helt varm innan den nått den temperaturen.

Börjar öppna gör den vid strax under 90.

Stämmer rätt bra. Drar man ett tungt släp i uppförsbacke på sommaren så når den 105 grader.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tänkte att jag skulle utöka vårt gemensamma vetande genom att redovisa hur långt man måste köra, på landsväg i ungefär 90 km/h, innan motorn når normal temperatur, en temperatur som jag alltså definierar som 88°C.
Förutsättningarna var ingen förvärmning med dieselvärmaren innan motorn startades. Extravärmare under körning stängde jag också av. Innan motorn startades visades kylvätsketemperaturen vara +4°C, enligt appen Torque via Bluetooth OBDII-läsare. Ute var det -12°C.

Sålunda påbörjade jag hemfärden, efter att först ha nollställt en trippmätare. Inte förrän motorn nått närmare +60°C började luften som kom in genom insläppen kännas någorlunda angenämt varm. Då hade jag kört ungefär 12 km, så det stämmer nog bra som det stod i början av tråden. Kör man bara 15 km får man aldrig någon riktigt bra värme i bilen.

När det gäller hur långt man måste köra för att komma upp i normala +88°C blir jag dock svaret skyldig. Jag har bara 30 km hem, och under den resan gick temperaturen aldrig över +80°C. När jag släppte gasen inför 50-skyltarna i hembyn sjönk den till +72°C istället, något den sen knappt hämtade sig från den lilla sträckan som var kvar hem till huset.

Slutsatsen av detta får väl bli att vid sådana utomhustemperaturer ska man inte inbilla sig att en D5 värmer sig själv. Bilen i detta fall är alltså en XC70 D5 AWD automat.
av AxelF
apersson850 skrev:Tänkte att jag skulle utöka vårt gemensamma vetande genom att redovisa hur långt man måste köra, på landsväg i ungefär 90 km/h, innan motorn når normal temperatur, en temperatur som jag alltså definierar som 88°C.
Förutsättningarna var ingen förvärmning med dieselvärmaren innan motorn startades. Extravärmare under körning stängde jag också av. Innan motorn startades visades kylvätsketemperaturen vara +4°C, enligt appen Torque via Bluetooth OBDII-läsare. Ute var det -12°C.

Sålunda påbörjade jag hemfärden, efter att först ha nollställt en trippmätare. Inte förrän motorn nått närmare +60°C började luften som kom in genom insläppen kännas någorlunda angenämt varm. Då hade jag kört ungefär 12 km, så det stämmer nog bra som det stod i början av tråden. Kör man bara 15 km får man aldrig någon riktigt bra värme i bilen.

När det gäller hur långt man måste köra för att komma upp i normala +88°C blir jag dock svaret skyldig. Jag har bara 30 km hem, och under den resan gick temperaturen aldrig över +80°C. När jag släppte gasen inför 50-skyltarna i hembyn sjönk den till +72°C istället, något den sen knappt hämtade sig från den lilla sträckan som var kvar hem till huset.

Slutsatsen av detta får väl bli att vid sådana utomhustemperaturer ska man inte inbilla sig att en D5 värmer sig själv. Bilen i detta fall är alltså en XC70 D5 AWD automat.
Vad ska man använda för OBD2 bluetooth dongel till en V60 my13?
Vilken är bäst/billigast och vart köper man den smidigast?
av lundsbrunn
Hej.. Nu är bilen lagad och det var oljekylet plus termostaten...

Men kan toppen blivit skadad av att det inte fans nått vatten i den utan det var olja..
Jag märkte det två dagar efter jag köpte den så jag vet ej hur lägen den är körd så..
Vill gärna veta om toppen kan ha gåt å så...

Men bilen går hur bra som hälst rycker inget
Går jämnt å fint...

Jag har ju ingen mätare som visar hur varm morton är
Kan man ta fram det i menyn eller så bara undrar.

Det är en V70-08 d5 nya modellen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]