- ons 16 jan 2013, 20:28
Tänkte att jag skulle utöka vårt gemensamma vetande genom att redovisa hur långt man måste köra, på landsväg i ungefär 90 km/h, innan motorn når normal temperatur, en temperatur som jag alltså definierar som 88°C.
Förutsättningarna var ingen förvärmning med dieselvärmaren innan motorn startades. Extravärmare under körning stängde jag också av. Innan motorn startades visades kylvätsketemperaturen vara +4°C, enligt appen Torque via Bluetooth OBDII-läsare. Ute var det -12°C.
Sålunda påbörjade jag hemfärden, efter att först ha nollställt en trippmätare. Inte förrän motorn nått närmare +60°C började luften som kom in genom insläppen kännas någorlunda angenämt varm. Då hade jag kört ungefär 12 km, så det stämmer nog bra som det stod i början av tråden. Kör man bara 15 km får man aldrig någon riktigt bra värme i bilen.
När det gäller hur långt man måste köra för att komma upp i normala +88°C blir jag dock svaret skyldig. Jag har bara 30 km hem, och under den resan gick temperaturen aldrig över +80°C. När jag släppte gasen inför 50-skyltarna i hembyn sjönk den till +72°C istället, något den sen knappt hämtade sig från den lilla sträckan som var kvar hem till huset.
Slutsatsen av detta får väl bli att vid sådana utomhustemperaturer ska man inte inbilla sig att en D5 värmer sig själv. Bilen i detta fall är alltså en XC70 D5 AWD automat.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.