Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gonate
Funderar på att uppgradera med delar från polisbil till min s80. Kan man köpa dessa förstärkta delar på allmänhandeln eller måste man hugga dom på typ skroten? Samt passar ens delar från v70 på s80 där då jag antar att det isåfall är därifrån man kan hitta någon del?
av Rådlös
Det här om delar passar mellan olika modeller och årgångar, löser man enklast genom att titta i en reservdelskatalog. Leta upp den delen du har på din bil i nuläget. Notera katalognumret. Leta sedan upp motsvarande del på den tilltänkta donatorbilen. Stämmer numret så passar det.
Och naturligtvis, man tittar i samma katalog hela tiden.
Här kan du få en länk: http://www.volvopartswebstore.com/ Detta är dessutom Volvos egna nummer. Sidan är inte anmärkningsvärt användarvänlig, men om man tar tid på sig och har något lugnande eller stärkande medel så kanske man lyckas. Annars fungerar dom vanliga också, Biltema, Mekonomen, Skruvat (som du har på den här sidan som reklam) eller någon annan motsvarande. Men som sagt, använd samma katalog.
Användarvisningsbild
av Strebern
Problemet är väl att om det är en förstärkt del eller på annat vis special för specialmodeller, så är det väl OLIKA reservdelsnummer, även om delarna skulle kunna passa?
Användarvisningsbild
av Guru
Vad är det du har tänkt att uppgrader/komplettera med?
av gonate
Ja nu vet jag ju inte exakt vad som finns att välja på men så mycket som möjligt så man klarar trottoarer både upp och ner så att säga. Led som så sent i förra hösten av ett grövre iskrap efter körnig över en refug, vilket ledde till oönskade skadeärenden... Väghållningsförbättringar är ju alltid att föredra så vida inte komforten skulle bli katastrofalt dåliga.

Spanade lite igår och såg på bilias tillbehörsida att man kunde köpa "hasplåt" i tjockare plåt som såg bra ut men det verkar inte passar tydligen inte till V8 som den i mitt fall behöver göra. Någoon kanske har erfarenhet av modifieringar.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Är det inte bättre att gå en förarkurs istället för att bygga om bilen till en pansarvagn ??? :D
Användarvisningsbild
av Guru
Chassiändringarna är för att kompensera att polisen alltid kör omring med flera hundra kilo i bagaget och ändå vill ha bra vägegenskaper i hög fart med en XC70. Ytterst tveksamt att de förstärkningarna skulle göra någon nämnvärd skillnad för normalbilisten.

Hasplåten däremot har jag full förståelse för. Behöver ju inte vara en refug, kan ju lika gärna vara en sten på lilla vägen till sommartorpet.
av gonate
Jo men inte direkt vardagsmat att köra över refuger men helt klart är att de allra flesta trottoarer eller utfarter helt klart är byggda för jeepar. Måste mer eller mindre smyga ner. I övrigt är det inget fel på förarkunskaperna men att gardera upp sig kan ju knappast skada förutom min egen plånbok då.

Det där verkar inte funkar så bra, min […]

V90 läggs ner.

Ja, 7% av nybilsregistreringarna för diesel &[…]

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]