Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min farthållare är helt livlös, den reagerar inte på något!
Den fungerade finfint i slutet av september, sen tog jag hem den för att utföra en del arbete, när jag sen skulle ut på vägarna igen så var den helt livlös...

Jag har provat att hålla upp alla tre pedaler (manuell växellåda), men det hjälper inte! (ifall det är ventilerna som känner av om man rör pedalerna)

Vart bör jag börja?
Suga i vakuumslangen från pumpen för att se om det är tätt?
Justera ventilerna vid pedalerna på något vis?

Vad tror ni? :)

Tacksam för snabba och goda råd! :-)-)
Senast redigerad av 1 Eirike93, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Hej.
Är det vacuumstyrt här? PÅ många andra bilar finns visst någon kontakt för kopplingspedalens läge, så den bryter när man trampar ur. Kanske har den tappat en kabel eller pajat helt... bara ett förslag.
Mvh
/RID
Det är både vakuum och elektrisk styrt.

Den elektriska signalen talar om för styrboxen att någon av koppling/broms pedalen är nertryckt och stänger av.
Och vakuum kontakterna släpper in luft så att vakuumklockan som drar i vajern återgår till normal läge.

Är något av dessa feljusterade så fungerar det inte, det ska gå och läsa ut felkoder från farthållaren också.
rid54 skrev:Hej.
Är det vacuumstyrt här? PÅ många andra bilar finns visst någon kontakt för kopplingspedalens läge, så den bryter när man trampar ur. Kanske har den tappat en kabel eller pajat helt... bara ett förslag.
Mvh
/RID
Japp, vakuumstyrt!

Tack för tips :)
SA4AQS skrev:Det är både vakuum och elektrisk styrt.

Den elektriska signalen talar om för styrboxen att någon av koppling/broms pedalen är nertryckt och stänger av.
Och vakuum kontakterna släpper in luft så att vakuumklockan som drar i vajern återgår till normal läge.

Är något av dessa feljusterade så fungerar det inte, det ska gå och läsa ut felkoder från farthållaren också.
Ja, säkringen var iaf hel, en början iaf :)
Så, där sitter både elektriska och mekaniska delar vid varje pedal?

Feljusterade säger du, får ta en kik där då!
Felkoder har jag inte kunnat läsa ut, har ingen OBD2-läsare men funderar på att bygga en sån där blink-blink med motstånd och LED :)

EDIT; Tilläggsfråga!
Om jag har farthållaren aktiverad, sen vill jag gasa på lite för att köra om någon, när jag sen släpper gasen igen så tappar farthållaren "taget" och jag måste aktivera den igen. Ska det vara så?
SA4AQS skrev:Nej det ska inte vara så troligen har du läkage i vakuum systemet.
Då ska jag ta en kik på detta, vanligast är väl läckage vid anslutningarna?
Något speciellt som "brukar" paja i systemet?

Och, en gång till, sitter det både vakuum-ventil och en kontakt vid broms/kopplingpedal?
Okej, felsökning gjord!

Lossade alla slangarna i T-korset som sitter vid vänster A-stolpe ungefär.
Slangen till klockan som drar i gasrullen; tät!
Slangen som går in till pedalerna; tät!
Alltså kan jag utesluta båda dessa bitar av vakuumsystemet.

Men, slangen som gick till pumpen var det inget motstånd i, den sög luft där under!
Men, återigen, den måste väl ha ett utlopp, annars blir det ju svårt att "putta ut" all luft så det blir just...vakuum?

Kollade kontakten till pumpen, den var hel och fin
Kollade även kontakterna vid spaken, även dessa var hela och fina
Gjorde även ett test med att känna på relät (det där som det står 101 102 på som är stort och svart) när jag tryckte på knapparna (i drygt 60km/h), men där hände det ingenting.

Vart bör jag gå vidare nu? :???:
Tacksam för svar, på tisdag har jag ingen möjlighet att fortsätta utan då ska den helst fungera :(

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]