Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XC60
Har nu även haft nöjet att köra en A6 Avant med Multitronic under en lite lägre tur och bilen "växer på en". Det är en riktigt trevlig bil med fin komfort och hög premiumkänsla. Audi är ju mästare på att få fin känsla i kanppar och reglage samt olika ljusarrangemang. De nya strålkastarnas LED-slinga både fram och bak ser tjusiga ut. Förbrukningen med 2-liters dieseln verkar hålla sig angenämt låg... Men man får mindre utrustning för pengarna än hos Volvo och så är det ju det där med AWD som jag gärna har vilket kostar multum hos Audi och MMI:n är jag inte superimponerad av, tycker SENSUS är bättre.
Fin bil som ligger bra till...
av calleking
Jag äger själv en A6 Avant 2.0 TDI Multitronic 177Hk. Jag velade länge mellan V70, Passat och A6:an och efter flera månaders beslutsångest blev det till sist A6:an. Valet var absolut inte självklart och nu i efterhand så ser jag både fördelar och nackdelar med valet.

För min egen del så ansåg jag att det högre andrahandspriset som Audi ger kompenserar det högre inköpspriset, men det gäller inte för hela prisskalan. Min egen bil gick lös på 377' och då valde jag till drag, tonade rutor, multitronic och backsensor. I kampanjen ingick sportpaketet (xenon, 18" fälgar, sportchassi , sportstolar) samt blåtand och vinterdäck på alufälg 16". I princip det minsta man utrustar en ny bil med idag. ~377' är väl ungefär vad en V70 hade hamnat på men med lite mer utrustning och eventuellt större motor. När jag jämförde priset på 2-3 år gamla bilar med liknande miltal och utrustning till V70s fördel så låg A6:an mellan 20-40' högre och då jämför jag gamla A6 som inte delar bottenplatta med A7:an som nya A6 gör.

Vill absolut inte framstå som en "fanboy" men jag tror att om man inte har extrema krav på utrustning och kan hålla sig i närheten av 400' så tror jag att A6:an erbjuder ett bra alternativ. Vill man ha 3.0 TDI:n med Quattro och en hel del utrustning skenar det självklart iväg. Visst man får en riktigt fin bil men speciellt prisvärd är den inte och där har nog Volvo kanske mer vettigt att erbjuda sett till vad man får. Själv är jag avundsjuk på både pris och kvalité på Volvos VOC/Dieselvärmare. Audi erbjuder bara en fjärrdosa och tar 17k för dieselvärmaren vid beställning och 25k vid eftermontering, dessutom så kan jag ibland tänka att lastutrymmet baktill på V70:n vore fint att ha - men man kan inte få allt :)
av perhall
De har fått till sportchassit mycket bättre i nya A6 än i A4 och gamla A6 också. OK komfort. Har inte kört någon ny A6 med std-chassi men däremot en A7 3,0 TFSI med 19" och std-chassi - klart svampig faktiskt, kändes ung som V70:n (låter märkligt men min kompis som upplät bilen åt mig tycker också att den är svampig...). Kanske nåt fel på den. Hur som helst: läste i en brittisk motortidning om nya A6 313 hk och de klagar på att den är svampig jämfört med 5-serien. Måste ju vara med std-chassit då. Själv föredrar jag i allmänhet "komfortchassin" men det är helt olika från bil till bil vilket som är bäst. En gungig bil är ju inte heller särskilt bekväm... sen är det kombon chassi och däck som är viktig. Häromdagen åkte jag i en E300 Hybrid med AMG-paket och 16" vinterfriktionsdäck. Det funkade. Mycket bättre än A7 med std-chassi och 19" Dunlop tyckte jag.../PH

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?