Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klassisk
Hallå!

Är på gång att åka till fjällen denna afton och kom på att jag behöver byta oljan då den är gammal och stickan står tom på min.
Försökte mig på instruktionsboken och efter jag läst den blev jag inte klokare, snarare tvärtom.

Vad ska jag köpa för motorolja? Vill inte använda biltemas och inte någon svindyr. Någon mitt emellan fungerar nog utmärkt. Vilken helsyntetiska ska jag köpa? 5w-40?

Mvh
Användarvisningsbild
av crumpets
Biltemas ska fungera utmärkt, om den har rätt kvalitetsmärkning. Kolla i instruktionsboken vilken oljekvalitet som behövs, det bör ha en namnkod som är siffror och bokstäver, du kan skriva den här så kan vi försöka hjälpa dig.
av Klassisk
Tack för svar!

Kan inte titta i boken då min sambo har bilen till sitt arbete. Men jag gjorde en registreringssökning på okq8.se och fick följande alternativ:

Q8 Formula Excel 5W-40
Q8 Formula Ultra 0W-30
OKQ8 Helsyntet 5W-40

Jag antar att alla 3 fungerar. Vad är det för skillnad på 5w och 0w?
Användarvisningsbild
av Funk
0W är tunnare vid kallare temperaturer. Biltema har en "Volvoklassad" 0W-30 som du gott kan använda.

/Thomas
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Onödigt att ha en 0w30 olja eftersom du inte har pf-filter. Jag köper Shell helix ultra 5w40 på Ica Maxi för 379kr/4l. Swedol har också en bra helsyntetolja. Sedan har du ju Mapodo eller oljedepot att beställa ifrån. Vill du ha en 0w30 olja kan du åka till SAAB och köpa deras GM-olja 5l för 380kr. Annars funkar Biltemas helsyntetiska olja bra
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Jag köper Shell helix ultra 5w40 på Ica Maxi för 379kr/4l.
Var det inte du som hade slitna ramlager och vevstakslager?
av Martinhellström
Många bra råd, men tänk på att viskositeten inte har något med klassningen att göra, du behöver "bara" en B4 olja då du inte har PF, med PF är det bara B5 som gäller.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Vojje skrev:
dieselmagnus skrev:Jag köper Shell helix ultra 5w40 på Ica Maxi för 379kr/4l.
Var det inte du som hade slitna ramlager och vevstakslager?
Vart har du fått den infon ifrån? Intressant!

Skall man ha en 0Wxx olja så bör man bo där det ofta är mycket kallt annars klarar man sig bra med en 5w40 olja.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]