Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

om du skall ha en rem till båda generatorerna så blir nog problemet att du inte får tillräcklig anliggning
alltså ; ju mera vinkel som remmen ligger på en skiva desto mer kan den dra.
om du tänker på originalremmen så ligger den på generatorskivan nästan halva varvet om du har två generatorer så blir vinkeln mycket mindre
kanske max ett kvarts varv - allstå kommer det att slira mycket lättare !
Sitter båda generatorerna på samma sida nu? Prova i så fall med en på varje sida av motorblocket. Bara som en upplysning, på Volvo Pentamotorerna som är baserade på "samma gamla hederliga" rödblockmotor, sitter generatorn på babordssidan i båtar. I bilar på högersidan. Så det går att ha generatorer på båda sidorna. Det är samma motorblock i bil och båtmotorer.
emwtur skrev:om du skall ha en rem till båda generatorerna så blir nog problemet att du inte får tillräcklig anliggning
alltså ; ju mera vinkel som remmen ligger på en skiva desto mer kan den dra.
om du tänker på originalremmen så ligger den på generatorskivan nästan halva varvet om du har två generatorer så blir vinkeln mycket mindre
kanske max ett kvarts varv - allstå kommer det att slira mycket lättare !

Ja, det är sant, jag får leta efter en väldigt kort rem och dra den upp till orginalgeneratorn då. Så orginalgeneratorn driver den nya
Rådlös skrev:Sitter båda generatorerna på samma sida nu? Prova i så fall med en på varje sida av motorblocket. Bara som en upplysning, på Volvo Pentamotorerna som är baserade på "samma gamla hederliga" rödblockmotor, sitter generatorn på babordssidan i båtar. I bilar på högersidan. Så det går att ha generatorer på båda sidorna. Det är samma motorblock i bil och båtmotorer.
Japp, sitter på samma sida, och har hållt på i en helg nu att få fast den så flyttar gör jag inte :p dessutom får den inte plats på andra sidan
måste ju bort med servon isåfall
om vi går tillbaka till ursprungsfrågan ;
laddningslampan skall sitta från något som har 12 volt när tändningen är på, via lampan till generatorn
skulle sätta minst en 5 watts lampa om jag vore du. på bilen är det några 2 watts lampor som är parallellkopplade.
( man måste få in lite ström i generatorn för att den skall starta upp.)
12v (med tändningen på) hittar du i antagligen enklast under säkringspanelen
emwtur skrev:om vi går tillbaka till ursprungsfrågan ;
laddningslampan skall sitta från något som har 12 volt när tändningen är på, via lampan till generatorn
skulle sätta minst en 5 watts lampa om jag vore du. på bilen är det några 2 watts lampor som är parallellkopplade.
( man måste få in lite ström i generatorn för att den skall starta upp.)
12v (med tändningen på) hittar du i antagligen enklast under säkringspanelen
Okej, tackar för tipset, men funkar det inte med kabel mellan generator och tändspolen som en sa tidigare här?
Det behöver inte vara så seriöst, vill bara ha det att funka, och det låter simplast. Än att gå in under säkringspanelen och hitta någon kabel där
som jag inte har någon aning om vilken :/

Bilen ifråga har gått över 40.000 mil och ska flytta över allt det här til len annan bil i sommar.. så inget seriöst är det direkt..
Kalltkaffe skrev: Okej, tackar för tipset, men funkar det inte med kabel mellan generator och tändspolen som en sa tidigare här?
Det behöver inte vara så seriöst, vill bara ha det att funka, och det låter simplast. Än att gå in under säkringspanelen och hitta någon kabel där

Bilen ifråga har gått över 40.000 mil och ska flytta över allt det här til len annan bil i sommar.. så inget seriöst är det direkt..
om du nu verkligen har 12 på tändspolen så visst !

halvljuset eller parkeringsljuset går också bra ! - när väl generatorn börjat ladda så behövs inte spänningen längre !
jag skulle nog fundera på att sätta dit en Diod också - om det inte finns en i generatorn . - så att du inte kan "bakmata" från den nya generatorn.

/tur
emwtur skrev:
Kalltkaffe skrev: Okej, tackar för tipset, men funkar det inte med kabel mellan generator och tändspolen som en sa tidigare här?

om du nu verkligen har 12 på tändspolen så visst !

halvljuset eller parkeringsljuset går också bra ! - när väl generatorn börjat ladda så behövs inte spänningen längre !
jag skulle nog fundera på att sätta dit en Diod också - om det inte finns en i generatorn . - så att du inte kan "bakmata" från den nya generatorn.

/tur
Okejokej, alltså skarva en kabel vid halvljuset/parkeringsljuset framtill? eller någon kabel i instrumentpanelen?

Men om det är någon annan som kan bekräfta om det går bra att sätta laddlampan via tändspolen? så skriv gärna :)

En diod ska kopplas till också, en på 5w :)
Jag tycker du skall ta parkeringsljuset !
koppla en strömtjuv på sladden till parkeringsljuset och dra den via en lampa på ca 5w till generatorn.
du kan nog skita i dioden - om du tar strömmen på parkeringsljuset.
skulle du ta spänningen på tändspolen så skulle jag nog ha med dioden.
om generatorn lägger ut 12v den vägen så kanske du får en bil som inte går att stänga av med nyckeln :o

såg dina bilder ...
är du mörkrädd ? 8)
emwtur skrev:Jag tycker du skall ta parkeringsljuset !
koppla en strömtjuv på sladden till parkeringsljuset och dra den via en lampa på ca 5w till generatorn.
du kan nog skita i dioden - om du tar strömmen på parkeringsljuset.
skulle du ta spänningen på tändspolen så skulle jag nog ha med dioden.
om generatorn lägger ut 12v den vägen så kanske du får en bil som inte går att stänga av med nyckeln :o

såg dina bilder ...
är du mörkrädd ? 8)
Okej :) Får se hur jag gör,

hah, har blivit mer ett beroende :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]