Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj...

För att göra en lång historia kort...

Frun fick för sej att köpa sej en XC70. Sagt och gjort, en -05 inhandlades ca 13000mil på mätaren och i mycket bra skick...
Var inte överförtjust av bilvalet egentligen, gillar INTE alla elektronik och styrningar som finns i moderna bilar. Själv åker jag en Mercedes Geländawagen med en 300TD från –87 och där är ALLT mekaniskt :D
Men man åker ju betydligt bättre i Volvo så helt fel är den ju inte :-)-)

Som jag befarat så uppstår det såklart problem med just styrningar och el:
Åkte hem från Sälen under nyårshelgen och mitt i natten i skogarna mellan Rättvik och Falun så börjar det komma felmeddelanden..
Antispinn ur funktion, motorstyrning ur funktion, antispinn behöver servis, el startspärr ur funktion och bromssystemet ur funktion.
Röd triangel tänds på instrumentpaneler och alla mätare går ner till noll så jag kör åt sidan och stänger av bilen. Startar upp den igen och då ligger bara “antispinn ur funktion” kvar och felmeddelar.
Kör vidare men efter ca 500m så kommer felmeddelanden upp igen, jag stannar och stänger av bilen provar och starta upp den igen och som tidigare ligger bara antispinn UF kvar så jag köra vidare. Samma sak händer igen, efter 500m samma sak ignorerar nu felmeddelanden och kör dom resterade 20 milen hem...

Kollar igenom bilen och Googlar lite och konstaterar att ett dåligt batteri kan ge konstiga symtomer.
Köper nytt batteri och monterar i bilen.
Inga felmeddelande kommer upp vid start men vi kunde bara åka ca 15 mil innan antispinn UF kommer upp igen..
Inga andra meddelande kommer dock upp och nu har det ju gått någon vecka och har inte sett några andra meddelande än antispinn UF.

Lämnar in bilen på felsökning på Upplandsmotor i Uppsala och dom konstaterar att styrkort och oljepump till fyrhjulsdriften behöver bytas. Får en offert på 24000:-. Snål som jag är så kollar jag efter delar på skroten och där kan man få styrkort och oljepump för 5000:- men enligt Upplandsmotor så kan man inte flytta över styrkort mellan olika individer. Styrkortet är programmerat för just den bilen som det sitter monterat i och går inte att programmera om så att det ska funka till en annan individ.
Verkar konstigt tycker jag, ringde runt på 4 olika skrotade XC70 för att höra om delarna och på samtliga så var just styrkort och pump bortplockad, så någon måste ju ha provar att byta ?

och där är vi idag....

Är det någon som varit med om liknande?
Finns det någon annat än att betala 24000: för att lösa problemet?
Är det som Upplands motor säger att det inte går att flytta styrkort mellan individer?

Tacksam för hjälp!!
Nu vet inte jag hur dom har felsökt bilen. fråga dom ifall dom verkligen har testkört pumpen till haldexkopplingen manuell eller om dom bara går på felkoderna.

är styrkortet kört så kan ju de ge diverse felkoder.

vissa bilfirmor byter ut de dom får felkoder på...

jag tvivlar ju jävligt hårt på att båda felen skulle ha uppkommit samtidigt.

jag tvivlar också lite på att dom är programerade individuellt. jag förstår inte varför detta skulle behövas faktiskt.
Nu kan så vara fallet, men din bil är ju indentisk med många andra. tvivlar på att dom har snurrat till de så, å om du stoppar i en ny styrenhet behöver den nog ändå programeras av volvo.

jag tycker du ska söka runt mer info å ringa fler bilverkstäder.
fråga efter vilka felkoder dom fick fram å hur dom testade pumpen osv.

jag tror de ligger nått begravet här.
Vill inte säga något hundra men så sas det om sirenen med går inte att flytta från en bil till en annan. Men gick utmärkt för mig i alla fall. Så nu har jag en siren från en diesel 07 i min bensinare från 04.

Samt om alla styrkort på skrotarna är sålda så verkar det ju finnas köpare då går det troligen att sälja kortet vidare om det visar sig att det inte gick att använda det.

Något jag tycker är lite konstigt är att både pumpen och styrkortet skulle gå sönder samtidigt. Varför vill dom byta båda samtidigt tro ? 13000 mil är ju inga mil alls är ju nya bilen. Kanske skulle bara prova att byta pump först och filter. Eller tvärt om byta bara styrkortet först. Pumpen brukar höras när bilen ståt still över natten då hör man ett surrande ljud när man vrider på tändningen. Samt om man lyssnar noga brukar det surra från haldexen varje gång man trycker på bromsen vid stilla stående eller nästan stillastående.

En annan sak jag skulle kolla om jag var dig. Är att alla drivaxlar sitter fast skruvade. På min lossna ena en gångoch då vart det liknade symtom som du beskriver men bilen gick att köra dock växla den mycket ryckigt och konstigt.

På min pappas Xc70 lossna ena ringen runt drivknuten då vart det också liknade symtom som du beskriver. Behöver inte vara det men tycker det är värt att kolla 24000 kr vill man ju inte lägga ut i onödan.

Lycka till berätta hur det går.
Med vänlig hälsning,
Andis
Kortet har brunnit pga att pumpen har gått tungt och dragit mera ström som då har gått genom kortet.
Enligt Volvo och andra oberoende meckar som jag har varit kontakt med så är kortet låst och kan bara låsas upp av Volvo. Det verkar som om Volvo har räknat med att kunna tjäna pengar på bilen in i det sista ?:-/

Enligt kvittot för felsökningen så har Volvo "kollat säkringar, kablage och konstaterat att styrenhet "ligger nere på nätverk" Defekt styrenhet pga kärvande oljepump". Dom får tydligen kontakt med enheten om dom trycker i ett nytt kort.

I morse så kom elstartspärr felkoden upp igen, känns som om att det kan vara något annat fel bakom problemet med fyrhjusdriften?
Finns det ingen som vet något mera om problemet?
Vad på kortet är det som går sönder?
MarcusA skrev:Kortet har brunnit pga att pumpen har gått tungt och dragit mera ström som då har gått genom kortet.
Enligt Volvo och andra oberoende meckar som jag har varit kontakt med så är kortet låst och kan bara låsas upp av Volvo. Det verkar som om Volvo har räknat med att kunna tjäna pengar på bilen in i det sista ?:-/

Enligt kvittot för felsökningen så har Volvo "kollat säkringar, kablage och konstaterat att styrenhet "ligger nere på nätverk" Defekt styrenhet pga kärvande oljepump". Dom får tydligen kontakt med enheten om dom trycker i ett nytt kort.

I morse så kom elstartspärr felkoden upp igen, känns som om att det kan vara något annat fel bakom problemet med fyrhjusdriften?
Finns det ingen som vet något mera om problemet?
Vad på kortet är det som går sönder?
Jag hjälper gärna till med felsökning och byte av krafthalvledare om det visar sig möjligt att fixa.
Är mycket intresserad av att studera Volvo moduler på nära håll, både för min egen skull och för att via detta forum kunna fixa sina moduler på komponentnivå istället för att tvingas betala snordyrt för utbyte av komplett enhet!
(Jobbar med utveckling och service av kraftelektronik)
Jackson75 skrev: Jag hjälper gärna till med felsökning och byte av krafthalvledare om det visar sig möjligt att fixa.
Är mycket intresserad av att studera Volvo moduler på nära håll, både för min egen skull och för att via detta forum kunna fixa sina moduler på komponentnivå istället för att tvingas betala snordyrt för utbyte av komplett enhet!

Det skuller vara väldigt intressant och se om man kan lösa det på så sätt eller iaf få reda på vad som går fel på kortet jag är mycket intresserad!! Kortet måste ju ut ur bilen så då får du hemskt gärna kolla på enheten!
Hur kommer jag i kontakt med dej?
MarcusA skrev:
Jackson75 skrev: Jag hjälper gärna till med felsökning och byte av krafthalvledare om det visar sig möjligt att fixa.

Det skuller vara väldigt intressant och se om man kan lösa det på så sätt eller iaf få reda på vad som går fel på kortet jag är mycket intresserad!! Kortet måste ju ut ur bilen så då får du hemskt gärna kolla på enheten!
Hur kommer jag i kontakt med dej?
Jag finns i Göteborg! Går bra att skicka PM så kan vi ta detaljerna där!
MarcusA skrev:
wissel skrev:Vilka Felkoder har dom fått på din bil ?
DEM 0007 ????
Nej DEM-0094 var felkoden som kommer upp.
Vad är felkod DEM 0007?
Fel på trycksensorn.
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]