Har monterat ett par extra fjärr och har justerat så den övre gränsen på ljusbilden ligger ungefär 10 meter högt på ett avstånd av 150m, undrar om detta är det optimala
Det kan man inte säga, olika extraljus har olika ljusbild, så 10m upp med ett extraljus kanske är bra, medans ett annat är det en punkt 10m upp luften, ett annat kanske har så stor ljusbild att det både lyser i backen och uppe i träden.
Bästa är att köra ut efter en väg och ställa in extraljusen som du själv tycker dom lyser som bäst.
När jag justerade mina exljus (2x bred ljusbild+1x pencilbeam) så körde jag till en lång raksträcka där det kvällstid inte är någon trafik.
Hade med mig några handdukar att täcka för bilens ordinarie belysning (för att lättare se var exljusen lyser) och stenskottsskydden på exljusen och justerade ett ljus i taget, tyckte detta funkade utmärkt :D
Har planer på att byta ut 35w xenonlamporna till 55w i exljusen (lite vill gärna ha mer) och efter detta göra om proceduren med lite finjustering :D
Jag använder samma teknik som jojjeblom och det fungerade utmärkt, jag har ställt både extraljus och strålkastare på det viset, flera gånger.
Men det krävs oftast lite efterjustering ändå. Det märker man först när man kört litegrann och märkt hur ljuskäglan fungerar med det "levande landskapet" framför bilen. Särskilt om man som jag hade extraljus med ganska bred och platt ljusbild. Höjdinställningen blev viktig.
Undrar om det är att rekomendera att sätta xenon lampor i mina ekstralamphus, i så fall är det 35 w somm rekomenderas? I nuvarnde skick lyser de både på bredden och längden mer än bilens egna så det funkar bra.