Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
Funkar det lilla skyddslocket på bilens motorvärmaruttag? För mig så var fjädern den paj.
Till slut samlades en massa saltvatten där som gav överslag.
Ibland var kontakten varm (rykande) och ibland löste säkringen ut.
Det är inte svårt att byta denna själv om du har tillgång till smörjgrop eller lyft.
Yttre kontakt till första skarv gav jag 450:- för.
Användarvisningsbild
av Perc
Andreas123 skrev:jag hadde så på min v70n.de var motorvärmaren som var kass.den löste säkringen ibland och ibland gick den.tills den en vacker så dog den helt,de tog ett innan jag upptäckte att strålvärmaren var död,den är ju löjligt klen å värma när de är kallt.jag stoppa slang värmare i oljekylaren istället.
Nån speciell orsak varför du inte bara skaffade slangvärmaren som Calix själva säljer till Volvo? Den som ska på en kylvattenslang nere bakom motorn.

Strålvärmaren säljs som Volvo original, men det är Calix som tillverkat den. Calix själva rekommenderar slangvärmare till samma motor.
av umekille
slangvärmaren som 123ignition säljer då?
bara kapa slangen till värmepaketet o montera.
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Bild
"Specifikationer:
effekt 1100 W (220-230V AC), isolerad plasthölje och jordad apparatanslutning.
slanganslutningar 18 mm för 16~20 mm Ø slang
mått 6,7 x 6,0 x 10,5 cm
vikt 380 g
pumpkapacitet 5-7 l/min
termostat < 40°C : på >55°C : av
uppvärmningstid ca 20 min för att värma en genomsittlig motor från -15° C till +45°C"
av Andreas123
Perc skrev:
Andreas123 skrev:jag hadde så på min v70n.de var motorvärmaren som var kass.den löste säkringen ibland och ibland gick den.tills den en vacker så dog den helt,de tog ett innan jag upptäckte att strålvärmaren var död,den är ju löjligt klen å värma när de är kallt.jag stoppa slang värmare i oljekylaren istället.
Nån speciell orsak varför du inte bara skaffade slangvärmaren som Calix själva säljer till Volvo? Den som ska på en kylvattenslang nere bakom motorn.

Strålvärmaren säljs som Volvo original, men det är Calix som tillverkat den. Calix själva rekommenderar slangvärmare till samma motor.

De är den jag har,calixen som sitter på oljekylaren baki motorn.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]