Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crille59
Har en V70N -11 (R-design) med parkeringshjälp fram. Har köpt bilen av Bilia för 4 mån sedan, så länge det var torrt väglag ute (eller åtminstånde sommar) så var det inga problem. Men nu när det är vinter, kallt och blött så har 2 av mina främre parkeringhjälp börjat låta då och då fastän det inte finns något som helst hinder framför. Det verkar dessutom som att det endast är dom 2 yttersta sensorerna som det är fel på som då är lackerade i silver (pga R-design). Jag har läst någonstans att just lackerade sensorer kan vara extra känsliga. Är det någon som upplevt samma sak som mig? Hur gjorde ni för att komma åt problemet? :roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är inte brummande lastbilar som får dom att pipa då?

/Martim
Användarvisningsbild
av MartinS
Märkligt, mina främre sensorer är inte aktiva i över 30km/h. Menar du att den piper i 120 blås?

/Martim
av crille59
Ja det gjorde det senast idag när jag körde hem från jobbet. Ska prova torka av dom med en servett. Fast jag tror det har något med fukt att göra eftersom det kommit nu under vinterhalvåret och inte i somras...
av macab80
dom är ju känsliga för smuts,alla backsensorer är det

eller så kan det ju vara fel på den eller dom
koppla in dator och kolla vilken det är som larmar men det går ju endast kolla när den piper
av Moody
Det syns väl i displayen vilken eller vilka sensorer som larmar?

Har också tidvis problem vintertid med sensorer som falsklarmar.
av crille59
Kan man själv, och hur gör man isf när man kopplar in en dator till bilen? Eller du menar en OBD läsare?
Kan inte vara smuts då bilen är nytvättad.
Ja jag vet vilka sensorer det är som felar och det är dom två yttersta där fram dvs höger och vänster, dessa är lackerade (om det nu har ngn betydelse) samt sitter tillsammans med eller i samma insats/ram som dimljusen.
Ska ta en sväng till Bilia imorgon och kolla om dom känner igen felet och hur det åtgärdas. Fukt är min teori men har inget belägg för att det stämmer.
av crille59
Så jäkla surt med för jag kollade precis garantin, som säger 6 månader eller Max 1000 mil. Jag har kört 1200 mil med den nu... Får hoppas på goodwill...

Det där verkar inte funkar så bra, min […]

V90 läggs ner.

Ja, 7% av nybilsregistreringarna för diesel &[…]

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]