Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har monterat en extra generator och batteri, dessa ska ej va kopplade till bilens orginal batteri / generator, utan ska vara
helt separata.

Har lite frågor.

1. Kan jag jorda på samma ställe som orginalgeneratorn? Blir dom helt separata ändå fast jordningen är på samma ställe?

2. Bara att dra + kabel från generatorn till batteriet va?

3. Laddlampan, det största problemet, någon som kan beskriva detta grundligt hur jag ska göra? alltså dra ny kabel och en ny lampa, har ingen
aning om hur det ska kopplas via tändningen och så. Behöver verkligen hjälp snarast med detta, hoppas någon vill ta sig tid och förklara enkelt hur man gör.
Hej.

Alla jordpunkter är ju gemensamma i en bil; de sitter ihop genom metallen i chassi/motor. Samma jordpunkt som originalgeneratorn går fint om den har bra kontakt och du använder en kabel med tillräcklig area.

+ kabeln går direkt till "det andra" batteriets + pol. Batteriets minuspol till chassi/motor med grov ledare. HELT separata blir ju inte kretsarna, men du får två oberoende 12 V system med gemensam jord. Ska de vara helt oberoende, måste man säkerställa att den nya generatorns hölje inte är kopplat till minus i generatorn själv och skapa en ny samlingspunkt för minus i det extra systemet och då ska den nya generatorn "jordas" där, tillsamans med det extra batteriets minuspol, så klart. Den nya jordpunkten får då inte nudda metall i bilens chassi/motor.

För laddningslampa kan du ju i princip ta från någon komponent som får spänning när du slår på tändningen och gå via laddlampan till rätt ställe på generatorn. En quick and dirty är ju att grena av från bakljuset som väl är automatiskt. Det finns antagligen bättre ställen att ta från, beror på hur permanent detta ska vara. Det bästa är om man har ett elschema att titta på. Var lampan sedan ska sitta är ju en annan femma. Ska du ha den i instrumentpanelen?
Mvh
/RID
Senast redigerad av 1 rid54, redigerad totalt 0 gånger.
Laddlampan kan t.ex. kopplas mellan den blåa ledningen på tändspolen och "D+" på den nya generatorn. Då kommer den att bete sig precis som man förväntar sig att en laddningslampa ska. Under förutsättning att jorden är gemensam för båda generatorerna.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
rid54 skrev:Hej.

Alla jordpunkter är ju gemensamma i en bil; de sitter ihop genom metallen i chassi/motor. Samma jordpunkt som originalgeneratorn går fint om den har bra kontakt och du använder en kabel med tillräcklig area.

+ kabeln går direkt till "det andra" batteriets + pol. Batteriets minuspol till chassi/motor med grov ledare.

För laddningslampa kan du ju i princip ta från någon komponent som får spänning när du slår på tändningen och gå via laddlampan till rätt ställe på generatorn. En quick and dirty är ju att grena av från bakljuset som väl är automatiskt. Det finns antagligen bättre ställen att ta från, beror på hur permanent detta ska vara. Det bästa är om man har ett elschema att titta på. Var lampan sedan ska sitta är ju en annan femma. Ska du ha den i instrumentpanelen?
Mvh
/RID
Det var det jag tänkte, vet om att jordpunkterna är ju alla gemensamma, men är inte så säker på el, så tänkte om det behövde något avstånd eller något.

Okej, men tänkte först grena på kabeln till laddlampan på orginal generatorn, men det kanske inte är så bra har jag hört. Vet dock inte varför.
Lampan ska sitta brevid ljusvredet, där på vänster sida om ratten i en tom plast"platta".

Är inte alls elkunnig, så det här kommer låta dumt säkert, men om jag drar en högtalarkabel från generatorn, in till där lampan ska sitta, vid plast"plattan" hur gör jag sen? grenar av den kabeln med en annan kabel som går till t.e.x rätt kabel till tändningen och grena där?
NilsO skrev:Laddlampan kan t.ex. kopplas mellan den blåa ledningen på tändspolen och "D+" på den nya generatorn. Då kommer den att bete sig precis som man förväntar sig att en laddningslampa ska.
Bara dra en kabel från generatorn och grena den på kabeln med blå ledningen med en lampa emellan? :S ursäkta för min dumhet :p
Kalltkaffe skrev:Bara dra en kabel från generatorn och grena den på kabeln med blå ledningen med en lampa emellan?
Ja! (Den brukar åtminstone vara blå. Om du lossar kontakten från tändspolen och kopplar lampan mellan den blåa ledningen och jord ska lampan lysa när du slår på tändningen.)
NilsO skrev:
Kalltkaffe skrev:Bara dra en kabel från generatorn och grena den på kabeln med blå ledningen med en lampa emellan?
Ja! (Den brukar åtminstone vara blå. Om du lossar kontakten från tändspolen och kopplar lampan mellan den blåa ledningen och jord ska lampan lysa när du slår på tändningen.)
Okej, tack. Vad för sorts lampa ska man då använda? Redan köpt en liten diodlampa med två flatstift, vilket då inte funkar?

Edit: jo det funkar ju visst, det var inget :)
Kom på en till fråga, ska använda mig utav 16mm2 kablar överallt till + och - förutom till laddalampan som blir högtalarkabel då.

Ska sätta en 80A säkring på pluskabeln som ska upp till taket (till extralyserna), och någonstans i bakhuvudet kommer det upp 30cm från batteriet ska säkringen sitta helst? stämmer det eller spelar det ingen roll vart?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]