Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Måste f ö säga att det finns en annan typ av annonser som gör mig skeptisk. Motorbörsen, ViB eller TV: Audi A4 - 07 "in nyskick", "extremt pedantskött", "alltid tvättad efter körning i salt", "c-lås, servo, elhissar runt om, ABS, dimljus"... "nyligen bytt tändstift och bromsklossar bak..." "ej rökt i, aldrig åkt ett djur eller en rökare i bilen"... ofta höga priser och jag blir på något sätt irriterad. Lite som att man ska känna sig väldigt utvald för att få förmånen att ta över detta praktexemplar, som sannolikt bara är marginellt finare än min egen bil..../PH
av Rådlös
Jag hade inte hört talas om elektronsik servicebok i den form som det handlar om. Så jag Googlade och kom till ett BMW-forum. Alla är inte överens om nyttan med det. Flera debattörer vill kunna läsa själv i det och det håller jag nog med om. I alla fall kunna läsa någon sorts utdrag med det som är viktigt. Ovidkommande detaljer kan man ju hoppa över, men som t.ex spekulant på en bil vill jag ju veta om det har gjorts några viktiga reparationer eller kotrollera mätarställning.
av perhall
Rådlös skrev:Jag hade inte hört talas om elektronsik servicebok i den form som det handlar om. Så jag Googlade och kom till ett BMW-forum. Alla är inte överens om nyttan med det. Flera debattörer vill kunna läsa själv i det och det håller jag nog med om. I alla fall kunna läsa någon sorts utdrag med det som är viktigt. Ovidkommande detaljer kan man ju hoppa över, men som t.ex spekulant på en bil vill jag ju veta om det har gjorts några viktiga reparationer eller kotrollera mätarställning.
Ligger den inte för beskådande i bilens infotainment? Konstigt annars för BMW har ju under många år (minst 10) haft indikeringar av slaget (11800 km kvar på bakre bromsbelägg) (dags att byta kylarvätska) (22800 km till Inspektion II).
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför inte göra "oskruvbara" mätare så vore problemet i stort sätt borta.
av boston00
perhall skrev:M+S-däck är riktig import- el fd taxi-varning. Ingen normalkonsument nästan kör omkring på det./ph
Varför tycker du så? Är nyfiken.
av Lövet
V60 med textilklädsel är ingen taxi-spec. Aldrig träffat på någon sådan och då åker jag ändå rejält med taxi. "Alla" taxibilar har automat och skinnklädsel. Detta gäller förstås inte friåkarna som kan åka runt i vad som helst.

Taxibilar besiktas varje år. Kontakta bilprovningen och be att få protokollen. Är den en privatbil finns inga protokoll de första 3 åren.
Användarvisningsbild
av joel80
perhall skrev:M+S-däck är riktig import- el fd taxi-varning. Ingen normalkonsument nästan kör omkring på det./ph

Jag reagerade också på det här.. i Stockholm tror jag det börjar bli vanligare med M+S-däck sen det börjats förbjudas dubb på vissa gator (Läs Hornsgatan).
Användarvisningsbild
av Guru
Vad har dubbförbud med M+S däck att göra? Om man nu inte längre kan åka med dubb, varför ska man man då börja med M+S istället för dubbfritt? Troligen en kostnadsfråga då M+S har treadware-tal och håller längre. Inte så viktigt för oss men betydligt viktigare för taxi.
av boston00
Guru skrev:Vad har dubbförbud med M+S däck att göra? Om man nu inte längre kan åka med dubb, varför ska man man då börja med M+S istället för dubbfritt? Troligen en kostnadsfråga då M+S har treadware-tal och håller längre. Inte så viktigt för oss men betydligt viktigare för taxi.
M+S är i min värld dubbfria vinterdäck, var tvungen att googla lite. Här tycker dom som jag http://www.ntf.se/konsument/dack/defaul ... ecID=22394

Har du lust att förklara mer, har jag missat något?
av perhall
Ingen jag känner som har en relativt ny och fräsch bil (typ nyare än 2006) kör med samma däck året runt. Året runt-däck är en dålig kompromiss... är det dubbfria vinterdäck så är ju de jättedåliga på sommaren.

Nu till saken: min erfarenhet är att bilannonser med M+S-däck är importbilar som har dubbfria vinterdäck (det finns inga sommarhjul med) eller fd. Skåne-taxi. Har stött på 7-8 såna fall nyligen. 2 V70II med kraftigt skruvad mätare har haft M+S-däck vilket många Skåne-taxi kör på. För 1,5 vecka sen en 118d som en kollega skulle köpa och som skulle vara jättefin men inte var det utan "har haft den några månader" var mycket kortare och den hade just tyska M+S-däck för den var importerad och "serviceboken på väg".

Så svaret är: det behöver inte vara fel men eftersom troligen 98% av alla som har en V70II skiftar mellan sommar- och vinterhjul kan det vara ett skäl att drar öronen åt sig. Precis som när annonsen heter "Momentum", "Maria" eller "S60" och går till ett kontantkort...
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

Batteriet blir ju aldrig skadligt urladdat i en hy[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]