Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej Volvo kamrater.
Det är så att i förgår morse när jag skulle starta min 940-91 i minusgrader så råka jag slå på torkararmarna. Den högra var fastfrusen och rörde sig inte medans den vänstra klarade sig upp o tillbaka. Jaha. Gick ut o lossade den högra från is och prova slå på torkararmarna igen och båda verkade funka normalt tills den högra kom i vertikalt läge och ville tippa över till vänster och nästan fastna där och det gjorde den då och då. Så den högra startar normalt men vill inte komma tillbaka ner på plats igen.
Nu till frågan. Vad har hänt med torkararmen, går det att fixa lätt själv? Jag har GDS boken från Haynes som jag har tittat igenom. Tacksam för hjälp. Annars måste jag lämna in den till verkstad.
Nu var det länge sedan jag hade någon 2/7/9 bil men vad jag minns så är det inte splines på torkararmarna utan de sitter bara fast genom att tappen är konisk och åtdragningsmomentet skapar nog friktion för att armen ska hålla sin position. Så jag tror att du bara behöver lossa på muttern och flytta armen dit du vill ha den och sedan dra åt igen. Har armen inte flyttat sig utan är kvar i rätt position när torkarna är avslagna borde det räcka med att skriva åt muttern lite till. Jag har inte i huvudet vilket moment det ska vara men det står nog i din Haynes bok.

/John
Det är säkerligen wiren som driver den högra torkaren som hoppat av sitt läge, eller behöver spännas.
Du måste plocka bort torpedplåten (den mellan motorhuv och framruta) för att komma åt att fixa detta. Denna plåt sitter skruvad
innifrån motorrummet, och är lätt att plocka bort. Lossa skruvarna, drag frammåt/uppåt så lossnar den.
Tror inte det är wire.Bytte mekanismen på en kompis 740 för några år sedan och det var ett"paket" med stag.Tog knappt en halvtimma och var skitlätt att byta. Stämmer som ovanstående skrev med plåten.Du måste dock börja med att demontera båda torkararmarna.
Jag har råkat ut för samma sak flera gånger och det har alltid berott på att armen slirat på axeln och botemedlet har varit att lossa muttern och vrida armen till en bra startposition och sedan skruva åt ordentligt. Har hänt ett antal gånger på mina 240/740 och även på en Audi 80 samt en Omega. Det kan säkert vara som ni andra säger att det är något allvarligare fel men jag skulle se till att torkararmen var åtskruvad ordentligt innan jag började riva isär något annat.

/John
Jag har samma problem. Drog på torkarna och den högra vägrade röra på sig, så stannade och lossade den på en gång och då gick bara den vänstra iväg medan den högra stod och slirade. Så skulle också behövt skruvat fast den, men hur kommer jag åt den där muttern ni pratar om?
HostileNation skrev:Jag har samma problem. Drog på torkarna och den högra vägrade röra på sig, så stannade och lossade den på en gång och då gick bara den vänstra iväg medan den högra stod och slirade. Så skulle också behövt skruvat fast den, men hur kommer jag åt den där muttern ni pratar om?
Där torkararmen " går in i bilen" sitter det en plastkupa över muttern.Lyft på den så ser du muttern.Längst till vänster i bilden nedan

http://www.google.se/imgres?q=torkararm ... :300,i:259

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]

De senaste dagarna upplever jag att mina bromsar t[…]

Bromsar på S60

Är väl inga konstiga miltal på det[…]