Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Har man manuel låda ska man nog akta sig för att varva upp motorn och släppa koplingen snabbt är nog inte nytikt för AWD grejerna. Samma på blöt eller tor asfallt ska man nog inte försöka provocera fram sladdar.

Måste bara skriva ett plus som jag tycker är med Haldex 4x4 systemet. Upplever det som ett mycket säker system för just snö strängar vid exempelvis omkörning. Där jag tycker det går fantastisk bra utan kast eller annat känns som det flyttar runt kraften precis dit den behövs. Tror det är såna saker man tänkt på när man konstruerat den här 4x4 systemet och inte att det ska användas till grov teräng körning.
Var bara tvungen att skriva ett plus om det tycker det fått lite oförtjänt mycket spot och spä i media.

Nu till hålbarheten på min än så länge.

Har automat i min har hållit än så länge utan fel på AWD systemet 20500 mil Haldex. Fyller vinkelväxel med 1 dl var 1000 mil. Byte även oljan i den vid 15100 mil.

Försöker aldrig få den att släppa på tor eller blöt asfallt brukar heller inte göra häftiga starter eller ryck. Men visst händer det att man gör ett breställ på snöhal väg.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Emil889
Tack för alla svaren!

En fråga till jag kom på, sitter det samma vinkelväxel/hylsa/drivlina på 2.5T som på R? Isåfall tycker man ju att grejerna borde hålla hyfsat sålänge jag inte misshandlar grejerna alldeles.
av pms
llesrof skrev:XC70 -06, 15200 mil och inga som helst problem förutom en trasig trycksnsor. Jag kör som folk, det vill säga, inga fullgasaccelerationer på torr asfalt eller försök att sladda på asfalt. På vintern när det är snö och halt kan jag väl vifta lite med baken. Beter man sig vetigt så håller den länge.
Fick du felkod o isf vilken?( Har samma modell som du)
av Andis
llesrof skrev:Fylla vinkelväxeln efter tusen mil? Läcker den så mycket?
Ja tyvärr.

brukar var ungefär 1 dl på 1000 mil är det mycket?

Brukar torka av där någon gång samt tvätta plast kåpan. Så man slipper några droppar på uppfarten. Är allergisk mot olje droppar på garage uppfarten.

Även servot brukar vilja ha någon deciliter ibland. Men motor och låda är snus torra samt även bakaxeln och haldexen får man tacka för.

Mvh
Andis
av llesrof
Hm... har aldrig sett en oljedroppe från min bil. Det är snart dags för service så då får de kolla oljan i vinkelväxeln. Jag har dessvärre ingenstans att göra sånt själv. Mitt garage är för trångt.
llesrof skrev:Hm... har aldrig sett en oljedroppe från min bil. Det är snart dags för service så då får de kolla oljan i vinkelväxeln. Jag har dessvärre ingenstans att göra sånt själv. Mitt garage är för trångt.
Hyra nån gds hall kan man göra,tar inte många minuter å kolla upp nivån.
av Emil889
Bra tips om att hålla koll på oljenivån, ska ha det i åtanke :)

Men ingen som har någon koll på hur grejerna skiljer sig ifrån R-modellen? Vore kul att veta hur mycket som skiljer sig på awdn.
Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]