Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
andreas_lofgren skrev:Ja jämfört med konkurrenternas låda med momentomvandlare är det märkligt att den ska behöva dra upp förbrukningen så mycket. Vad är det Volvo anger, nästan 30%? Som jämförelse har jag haft 2st identiska BMW 325 2008. En med automat och en med manuell. Automaten drog 0,88, den manuella 0,91...
Jag bodde på exakt samma ställe, bilen har använts på exakt samma sätt. Den manuella hade dock 18" och automataren 17".
Svaret stavas ZF. Eller AW. Vet inte om det är för att ZF är en bättre växellådstillverkare, eller om det är svårt för alla att skapa en riktigt bra automatlåda för tvärställda motorer. Men ZF har ju en extrem lockup-filosofi och slår sig för bröstet med att mer eller mindre ha uppfunnit tekniken. Aisin slirar glatt vidare. De behöver inte bry sig, så stor del av deras kunder är ändå amerikaner som tycker det är effektivt nog.
Användarvisningsbild
av apersson850
Men även dagens Volvo-låda har lockup på växlarna 2-6. Menar du att ZF låser oftare, tidigare, effektivare, eller vad?
av Lövet
Ja verkligen, det är stor skillnad. Den låser klart tidigare. Då har jag ändå inte kört den nya 8-växlade utan det är den 6-växlade jag jämför med.
Användarvisningsbild
av Momentum
crumpets skrev:Ja, att lägga till ett sportläge utöver vanliga drive var ett smart drag av dem, trist att man inte uppdeterat gamla modeller till det.
Från och med MY11 är det en helt omarbetad låda
Användarvisningsbild
av crumpets
apersson850 skrev:Men även dagens Volvo-låda har lockup på växlarna 2-6. Menar du att ZF låser oftare, tidigare, effektivare, eller vad?
ZF låser direkt som de kan. Stor skillnad. De har en stark filosofi av att slira så lite som möjligt och det är hyfsat stor stolthet inom företaget över den.
Användarvisningsbild
av apersson850
Too dee. Jag tycker ju min låser rätt kvickt, den också, men det är förstås så att jag kör övervägande delen på landsväg, så när jag kommer över 70+ blir det sexans växel och lockup. Sen ligger den ju kvar där. Riktigt hur det fungerar i stadstrafik är svårt att veta, för då byter den ju växel titt och tätt. Om lockup läggs i eller ej syns inte, och är svårt att känna.
av MagnusR
Mitt problem är lite av det omvända. Det händer vid konstant fart, säg ca 50 km/h, att lådan väljer en för hög växel. Motorvarvet hamnar runt 1100 rpm och det går för tungt. Finns det nåt man kan göra åt saken? Det gäller en 2010 2.5 FT med ca 15 000 mil på mätaren. Går fint för övrigt
av KalleJ
@MagnusR
Släng i optimerad programvara och eller tanka E85/BF98

Största problemet jag har med växellådan är att man behöver växla ner till 4an vid omkörning av lastbilar i 80km/h
så får ju bli manuell nerväxling istället för att växellådan fattar att man vill ha 4an när man ligger bredvid lastbilen redan.
Saknar sport läge.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Har för mig att dom som har bytt till den nyare växelspaken även fått möjligheten att aktivera sportläge, så funktionen finns, men inte tillgänglig förens man bytt spak.
av Leopold
KalleJ skrev:@MagnusR
Släng i optimerad programvara och eller tanka E85/BF98

Största problemet jag har med växellådan är att man behöver växla ner till 4an vid omkörning av lastbilar i 80km/h
så får ju bli manuell nerväxling istället för att växellådan fattar att man vill ha 4an när man ligger bredvid lastbilen redan.
Saknar sport läge.
Men är det inte bara att trycka till litet på gasen och att den växlar ner automatiskt beroende på hur mycket kraft du vill ha? Sk ”kickdown” som ju har en mängd olika steg av progression om vi pratar om hyfsat moderna lådor som AW TF80 SC - växlar ner stegvis efter önskad effekt/dragkraft. Om man behöver kraften direkt utan ”kickdown”-fördröjning så får man givetvis växla ner manuellt tex vid en omkörning med små marginaler.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]