- mån 14 jan 2013, 07:23
#717819
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 616197.ece
För de som inte ids klicka: Kväveoxiderna och partiklarna börjar nu bli ett så stort problem i europa att man leker med tanken på hårda skattestraff a'la sverige under 00-talet.
En del av mig hurrar, för dieselavgaser är ett riktigt elände för luften och de som ska andas den. Å andra sidan funderar man ju lite på vad det sänder för signaler angående bränsleeffektivitet. Hur man än vänder och vrider på det så är ju ingen kommersiellt spridd motoryp idag effektivare än dieselmotorn. Den enda lösning jag ser på efterfrågan efter både partikelfritt, fossilfritt och dessutom effektivt är hybridiserade ottomotorfordon för etanol och biogas. Eller kanske alg-bensin?
Problemet är att det är visioner. Inte verkligheter idag. Ska man välja bil här och nu spelar ju ingen roll om vilket bränsle som är mest människo-ovänligt flera år framåt i tiden.
Jag tror summan av kardemumman är att vi alla blivit satta på pottan av politikerna som inte kunnat bestämma sig. Varför satsade man inte på att subventionera snåla ottomotorer från början om man visste om dieselns utsläpp? De har ju knappast varit någon hemlighet.
För de som inte ids klicka: Kväveoxiderna och partiklarna börjar nu bli ett så stort problem i europa att man leker med tanken på hårda skattestraff a'la sverige under 00-talet.
En del av mig hurrar, för dieselavgaser är ett riktigt elände för luften och de som ska andas den. Å andra sidan funderar man ju lite på vad det sänder för signaler angående bränsleeffektivitet. Hur man än vänder och vrider på det så är ju ingen kommersiellt spridd motoryp idag effektivare än dieselmotorn. Den enda lösning jag ser på efterfrågan efter både partikelfritt, fossilfritt och dessutom effektivt är hybridiserade ottomotorfordon för etanol och biogas. Eller kanske alg-bensin?
Problemet är att det är visioner. Inte verkligheter idag. Ska man välja bil här och nu spelar ju ingen roll om vilket bränsle som är mest människo-ovänligt flera år framåt i tiden.
Jag tror summan av kardemumman är att vi alla blivit satta på pottan av politikerna som inte kunnat bestämma sig. Varför satsade man inte på att subventionera snåla ottomotorer från början om man visste om dieselns utsläpp? De har ju knappast varit någon hemlighet.