Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bäcke
Hej!
Jag har problem med en 745a från 91 med regina sprut....vet vad ni tänker: ännu en jovisst,det finns en del trådar om dessa system,men ingen jag varit riktigt hjälpt av..
Nåväl,jag har en tomgångsmotor som öppnar vid 2500 varv.....ställde till det på besikningen som ni förstår då de inte kunde
ta ett riktigt co2500....
Motorn går således inte att hålla på detta varvtal då den rusar i höjden...
Den ger nu felkod 2-3-3 tomgångsreglering, men ingen kod på spjällkontakt eller varvtalssignal.
Vad säger ni Styrboxen?
/Micke....som börjar bli förtvivlad!
av Bäcke
Gjorde en fuling idag....då ventilen öppnar på 2500 men inget på tomgång så nöp jag slangen och for på besiktningen.
Tänkte att avgas värdena kanske är ok,bara det att den rusar och att man inte kan ta värdet....men tji fick jag:)
CO 0.9
CO2500 0.7
HC 085
Lambda 1.01

Väl hemma igen så tog jag å mätte upp luft/temp givaren,som verkade ge rätt värden....lossade även kontakterna vid fjäderbenstornen samt kontaktstycket till styrenheten och sprayade med kontaktspray.
Efter denna behandling så antar jag att systemet gick in i ngn slags reserv mode......när jag sedan startar upp bilen så börjar det med hög tomgång...sedan lungnar den ner sig.........
Jag provar då om den rusar iväg vid 2500 varv som tidigare,men icke!!! nyper ihop slangen till tomgånsmotor'n och tomgången sjunker en aning!! Precis som det ska va!
Glädjen är dock kortvarig då den efter ngn minut verkar få sina "felaktiga" uppgifter..... någonstans ifrån???
Detta borde väl utesluta tomgångsmotorn?
av umekille
prova köra utan kontakten i den bakre motortempgivaren
under inuget<(chokegivare)...regina kan du mata med 100%
E85 utan problem så på bes.kan du ha runt 50% o över
för få ner värdena...har du rengjort burkfällan för vevhusvent? och
ingången från den i motorn.
av NilsO
Felkoden 2–3–3 betyder att lambdaregleringen fått kompensera för mycket på tomgång. Det kan t.ex. bero på luftläckor på insugssidan eller att gasspjället och/eller spjällkontakten inte är rätt justerade (allt detta ger också tomgångsproblem). Det kanske också kan bero på läckor på avgassidan.
av Bäcke
Hej!
Har inte hunnit mecka ngt än,annat än det vanliga tangentbords meckat;)
Har dock hunnit med en tankning.....å den blev så där lagomt rolig....1.3L/mil...
Väntar på lite mildare väderlek,så ska han få sig en omgång!
Tack ändå så länge!
/Micke
av Bäcke
Hej!
I dag har jag kollat tempgivaren,genom att mäta den från varsitt fjäderbenstorn(blev enklare så)....samt en ir termometer....
Värdena verkar helt normala med den metod jag använt mig av...
Det som däremot gör mig smått misstänksam är att bilen verkar gå lika (illa) som vanligt då jag rycker ur ena kontakten till givaren?
Bör nog kolla så jag har signal till plint 2 på tändboxen och 13 på sprutstyrnings boxen...(blir en annan dag då summern på m-metern givit upp)

Mätte även spjällgivaren,och här tycker jag värdena avvek från spec,så det blir att prova en ny sådan.

I övrigt så beställdes en insugspackning i dag,jag överväger att byta den även fast jag inte får den att reagera på startgas i området och då jag ändå
tänkt lyfta insuget för att rengöra v-h ventillationen......denna som f.ö verkar sitta igen då det är ganska mkt oljespill runt omkring....

Testade även om den rusar iväg vid 2500varv utan spjäll potten ikopplad och det gör den.......kan f-n inte förstå varför den gör så?

Beställde även ytterligare en flänspackning (mellan grenrör och delen före katten) då denna ej verkade täta 100% med en packning(skeva anligg?)så kanske det tätar bättre med två?

Seriösa synpunkter mottages tacksamt:)
/Micke

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]