- mån 14 jan 2013, 10:10
Anders L
Baggis skrev: Haha! Jösses vilken ironi att vi här i norr gick från inget salt alls(utom en del i sanden) till en massa för att det totalt sett skulle minskas på saltandet!!!Men så har ju de facto skett. Mängderna salt som lagts ut har halverats, från 400 000 ton till dryga 200 000. Att det saltas i norr hänger alltså ihop med att de vägavsnitten där uppfyller de kriterier som är uppsatta för att använda salt enligt denna metod (att minska eller att salta med förstånd). Och i grunden handlar det om val av strategi. Låg trafikdödlighet och bra framkomlighet i kombination med någorlunda måttlig miljöpåverkan.
Baggis skrev: I övrigt känns inte denna diskussion lönt att fortsätta då jag starkt misstänker att vad jag än invänder/skriver så kommer du att ha ett adekvat svar av påtaglig längd disponibelt och därmed skulle detta kunna fortgå i evighetJa, jag har dagligen ägnat mig åt sådana här frågor i över 15 år så jag har rätt god koll, både på forskningsläget som opinionen. Men innan vi då avslutar vore det intressant om Baggis kunde redovisa vem eller vilka som skall stå för notan om han skulle få gehör för ett saltförbud (om det är vad han är ute efter)? Glöm inte att det alltid är någon som får betala. Frågan är bara vem?
Anders L