Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Igår när jag skulle starta den (hade nyligen kört ca 1 mil - så ej kall motor) så blinkade instrumentbrädan till några gånger ock klockan nollställdes!
Tog ut nyckeln och försökte igen - då startade den och allt funkade perfekt!

Beteendet upprepades en gång till lite senare, men efter urtagning av nyckel och omstart så funkade den bra igen.
Batteriet är ganska nytt (ca 2 år), men det blir en del kortkörningar så det kan ju gå ner lite då...

Någon som har nån teori?
Glapp i tändningslåset?
Immobilzern?
Taskigt batteri?

Alla förslag mottages tacksamt

mvh
Johan
Bilia tar runt 10 tusen för att laga detta.
Men finns en firma i Karlstad. Heter typ obd Karlstad sök här eller google.
Mycket bra och seriös firma. Man skickar iväg mätarhuset och de lagar och skickar tillbaka det samma dag de får det. Kostar runt 2500kr.

Vissa bilar drabbas mera än andra.
Hela mitt mätarhus slockna och tändes som det ville.
Och mätarna funkade när de ville funka.
Så, nu hände det igen.

När bilen skulle köras ut från Bilprovningshallen!!!!! AAAAAAArgh!!! :x

Startförsöket misslyckades alltså efter att ha stått med lysen och fläkt på en stund i hallen (motorn avstängd).
Efter starthjälp från Bilprovningens personal :oops: så hoppade den igång.
Detta i kombination med mycket kortkörningar och ca -17°C ute, gör att jag trots allt börjar misstänka batteriet.
Bilen har ju inte uppvisat de symtom som Martinhellström pratar om när det gäller lödningsfel i DIM (SRS fel i display)

Ska nog ladda på batteriet över natten, så får vi se...

PS. Fick blankt papper för övrigt :D DS.
Kan tillägga att det tickade väldigt högt också under de misslyckade startförsöken.
Ungefär som att startmotorns solenoid slog till och från.

Laddade iaf batteriet över natt.
Laddströmmen började på ca 4-5A de första timmarna, för att sen sjunka till ca 2A. (Bubblade försiktigt i alla celler)
I morse när jag stängde av laddningen så var strömmen nästan nere på 0A.
Detta tyder väl på att batteriet behövde lite laddning, oavsett om det var det eller lödningsfel i DIM som orsakade startproblemen tidigare(?)
Får helt enkelt vänta och se...

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]