Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sftn
Som jag ser det gäller reglerna för byte av motor eller växellåda
av Amarace
Det är ju väldigt enkelt, oavsett så får man i princip inte ändra något alls i en motor i en bil av årsmodell 1976 och senare.
Sen att det slinker igenom ibland/ofta är en annan sak, men det blir ju inte mer lagligt bara för det.

Och att försöka besiktiga på nytt på en annan station är lönlöst, det står ju att bilen är förelagd om registreringsbesiktning, det är alltså kört till dess du gjort en regbesiktning.
av umekille
Var glad du fått igenom bilen de åren du ägt den
sa en bilprovare en polare...dom som besiktigat
under den tiden har tydligen inte sett den ändringen
som är gjord på den.
av Xuri
rådfråga lite med bessgubbarna å säg att du kan fixa bromspapper på bilen vilken effekt den har.

finns flertalet som ritat bromspapper i paint å visat upp å fått igenom sina bilar vid registreringsbesiktnignar.

en annan bytte turbo + grenrör + spridare, tändsystem, insprut samt katalysator vid varje besiktning.

men allting var gjort med eftertanke på att alltid bytas inför besiktning så alla oljeslangar osv satt med jic kopplingar, dvs snabbkopplingar man använder inom hydralik. lika så elsystemet till insprutet.

tog mig 4-5 timmar att återställa allting å besikta.
Jag tog aldrig risken att få ombesiktning å byggde dessutom så att alting skulle se hyffsat orginal ut så skulle man kanske slippa regbes om de var en kvinnlig polis som stoppade en i alla fall :p
av Knekten
Xuri skrev:rådfråga lite med bessgubbarna å säg att du kan fixa bromspapper på bilen vilken effekt den har.

finns flertalet som ritat bromspapper i paint å visat upp å fått igenom sina bilar vid registreringsbesiktnignar.

en annan bytte turbo + grenrör + spridare, tändsystem, insprut samt katalysator vid varje besiktning.

men allting var gjort med eftertanke på att alltid bytas inför besiktning så alla oljeslangar osv satt med jic kopplingar, dvs snabbkopplingar man använder inom hydralik. lika så elsystemet till insprutet.

tog mig 4-5 timmar att återställa allting å besikta.
Jag tog aldrig risken att få ombesiktning å byggde dessutom så att alting skulle se hyffsat orginal ut så skulle man kanske slippa regbes om de var en kvinnlig polis som stoppade en i alla fall :p
Jic är inte snabbkopplingar, det är vanliga kopplingar som används mellan rör och slang. Jobbar med dessa dagligen så jag är maskinmekaniker.
Snabbkopplongar är en hona och en hane som kopplas ihop med själv av spärrkragar eller så gängas de ihop för hand. Det som utmärker snabbkopplingar är att de håller tätt och inte behöver pluggas(som jic) när man tar isär dem. Finns ju givetvis variationer på dessa. Som tex Tema, Multifaster, Kyrkvreten osv osv.
Bensinpriser v2

Även denna vecka ser veckopriset på die[…]

Startproblem V70

Du har lagt din tråd under kategorin bilar u[…]

Volvo car UX

Och de har dessutom tagit bort möjligheten at[…]

Elschema hittar du på https://www.manualslib[…]