Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Undrar om det inte är samma skojare "maria" som försöker sälja denna V60 den är skumt utrustad o i annonsen står det att det ska vara massa utrustning som inte finns på bilderna t.ex Xenonljus momentum ska ha kromsargen i fronten premium sound 5*130watt men då skulle det varit ett högtalargaller uppe på instrumentbrädan,mörkt tonade rutor 5st är det inte på den,eluppvärmt baksäte saknar knapparna, mm
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv ... ?ca=14&w=1
Användarvisningsbild
av Hanzon
skullen skrev:Funderar på om detta är samma bil?
http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo ... ?ca=17&w=3
Det är samma bil, telefonnumret är detsamma som i tidigare annonser.
av perhall
M+S-däck är riktig import- el fd taxi-varning. Ingen normalkonsument nästan kör omkring på det./ph
av uffe6y
Det är ju inte olagligt att skruva mätaren i Sverige,,bara man informerar ev köpare det innan köp. (vilket buset inte gör) men dock lagligt.
av perhall
uffe6y skrev:Det är ju inte olagligt att skruva mätaren i Sverige,,bara man informerar ev köpare det innan köp. (vilket buset inte gör) men dock lagligt.
Det är nog inte olagligt i något land om det dokumenteras ordentligt. Därav problemen med att bevisa att en säljare försöker luras... och brottsprovokation är som sagt otillåtet i Sverige (vilket inte är entydigt negativt) så jag tror det är svårt att sätta dit nån för det här hur mycket man än skulle vilja.../PH
av Andis
Är det bara jag som tycker att just namnet Maria.

Brukar gillas att användas på blocket när det är fuffens bilar på gång?

Kanske samma firma/släkt som vill känna igen sina annonser?

Lite off topic men ville bara se om det är fler som reagerat på just det.

Med vänlig hälsning,
Andis
av perhall
Ja, Maria låter faktiskt lite bekant... har varit några skumma ute och de kanske tror att det låter seriöst när det är en tjej men faktum är ju att rätt få bilar säljs privat av tjejer. Då har vi kanske konstaterat ännu en varningsklocka utöver:
- döljs regnr el namn?
- taxilik spec?
- åretruntdäck?
- märkligt lågt pris
- påhittat om utrustning (flera av fallen här har ju inte haft Momentum, R-Design etc. som det påståtts - den som har bilen några år brukar veta sånt)

Sen det vanliga... när man kollar upp bilen:
- ser den sliten ut på några ställen?
- tryckår servicebok - ser stämplarna färska ut - råkar service ha skett helger/röda dagar? (för BMW finns det en etikett från fabriken i org. servicebok men aldrig i en "ny")
- ägarhistorik och varär bilen köpt
- hur länge har senaste ägaren haft den? Och vad säger de (ibland är några månader 10 dagar)
- var vill de träffas för att visa den (OKQ8-macken i Vårby?)
- kontantkort? om inte, kolla upp personen (jobbar han/hon på Domstolsverket eller Rikspolisstyrelsen och använder sin jobbmobil i annonsen kan man ju ana att risken för fusk är mindre)

Min erf är att dessa indikatorer är bättre än antal stenskott i fronten eller hur nedsutten stolen är. 40 000 mil taxi på öland el i vilhelmina = få stenskott. 5 000 mil hetskörning Uppsala-Södertälje = många stenskott. 170 kg och mkt körning i stan = nedsutten stol och blank ratt efter 10 000 mil...
PH
av Andis
Bra inlägg Perhall.

Skulle bara vilja komplettera det med att jag tycker service bok som är ifylld är bra men tycker man ska kräva att få se original kvittona på servisarna.

Får jag inte se dom och det heter bort tappade då faller mitt förtroende radikalt för att milen stämmer.

Kul att du med reagerat på namnet Maria. Brukar snurra en del på blocket och tycker det verkar användas flitigt av halv skumma annonsörer.

Med vänlig hälsning,
Andis
av umekille
Man bör kolla regnr om det finns på bilden...
är regnumret dolt på synligt vis går annonsen bort.
Kollade en transit med skåp jag tänkt köpa...bilen var
i umeå...men ägaren var en tjej med polskt namn och
adress i småland...nada samtal på den bilen.
av perhall
Bra kommentarer. Servicekvitton bör man få se, men om bilen har en ägare som verkar rik och lycklig, har haft bilen i tio år... så kanske det inte behövs. Är namnet vid leverans identiskt med namnet i annonsen och den man träffar etc. så skulle jag nog inte kolla det. Det krävs ju en viss aktivitet från bilägarens/-förarens sida för att behålla alla kvitton. Själv lägger jag alltid sånt i bilmappen i bilen men vi vet ju alla att de försvinner innan bilen säljs - jag har aldrig hittat en beg bil på en aukt firma med alla papper i handskfacket utan bara MRF-protokoll och servicebok.

Bra f ö med de elektroniska serviceböcker som nu kommer. BMW har det.
PH
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]