Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skrasse
Hej alla glada volvo ägare.
Jag har ett irriterande fel på min pärla.
Larmet går efter ett tag när man har larmat bilen, har kollat felkoder inga alls inte heller på larmorsak via vida på volvo.
med vida "Diagnostik -> Bilkommunikation -> CEM -> Avancerat -> Utläsning av larmorsak"
Provat att stänga av kupe sensorn ingen skillnad.
När man kollar i färddatorn står det "larm utlöst kontrollera bilen" och larmdioden blinkar snabbt.
När man larmar får jag kvittens på att den är på genom blink så alla dörrar och huv är stängda.
Vet inte om larm siren är bytt tidigare men enl volvo så ska det stå "larm service erfodras" om det skulle vara den??????

Vad göra tips vore bra så man får ha lite hår kvar:)

MVH Skrasse
Senast redigerad av 1 skrasse, redigerad totalt 0 gånger.
Knepigt när den inte loggar larmorsak. Är det inte alltför dyrt att byta siren hade jag chansat på det eller om man vill så ska det finnas en tråd om hur man byter batteri i sirenen själv här på forumet.

/John
Hej greeeken.
Ja jag misstänker det med.
När jag var hos volvo för felsökning påpekade jag sirenen, men eftersom det inte fanns några felkoder eller någon larmorsak så uteslöt dom den.
Stog en hel dag på volvo utan att den larmar.
Men när jag år på jobbet så går larmet efter ca 10 min likadamt hemma.
Nu får jag låsa med nyckel utan larm!!!
Blir inte klok på det.
av Andis
skrasse skrev:Hej greeeken.
Ja jag misstänker det med.
När jag var hos volvo för felsökning påpekade jag sirenen, men eftersom det inte fanns några felkoder eller någon larmorsak så uteslöt dom den.
Stog en hel dag på volvo utan att den larmar.
Men när jag år på jobbet så går larmet efter ca 10 min likadamt hemma.
Nu får jag låsa med nyckel utan larm!!!
Blir inte klok på det.
Min Xc70 gjorde lika dant. Ibland kunde det till och med vara tyst en vecka. Sen börja det lika som din igen.

På min var det siren. Byte den sen var det tyst. Har den gamla kvar och ska se hur man kan byta batteri i den dessvärre så får siren inte bli större för då går den inte i hållaren så verkar vara lite jobb med att byta batteri i den och få ihop den i samma storlek igen. Samt lite luddiga uppgifter på volt styrkan på batteriet.

Kan även nämna att vilket drag i ljudet det var på den hela siren. Verkar som dom kan gå ner i ljud sirenerna när batteriet är dåligt. Eller så har mitt batteri börjat läcka och förstört något i den.

Berätta hur du löser dit larmande.
Med vänlig hälsning,
Andis
Hej alla.
Tack för alla inlägg och tips.
Ni är guld värda. Ska försöka antingen byta batteri i sirenen eller byta ut den helt mot en ny.
Det är väl troligen så att man måste till volvo för att få ny mjukvara om man sätter i en ny.
Det är lite för kallt att ligga ute på garageuppfarten och skruva just nu men är nyfiken och intresserad av att få en lösning på problemet!!!

mvh
Skrasse:)
Tror som Greeken, din sirén är troligen INTE paj ! Däremot som
han skriver så kan det finnas omgivningsfaktorer som påverkar typ
elektriska Portöppnare med mera.......Sirén kass = Felkod.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]