Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Helt klart vill man att den skall uppföra sig så. Men 2.5FT lådan är förmodligen inte den samma som i D5:an. Eller annat program.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är samma låda men annan kalibrering. Man har helt enkelt varit för fokuserad på respons i låg hastighet, och antagit att de varv man ligger på i tvåan inte skulle ge bra nog prestanda. Ännu ett exempel på hur mycket bättre det är med en växlingsprogramväljare. Genom att kunna välja eko eller power skulle ingen behöva irritera sig på sånt här.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ja, att lägga till ett sportläge utöver vanliga drive var ett smart drag av dem, trist att man inte uppdeterat gamla modeller till det.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
2,5-litaren lever delvis kvar i form av Bi-fuel. Dock har man skalat ned den til 2 liter för att få ned förbrukningen men den har 213 hk vilket borde vara helt ok. Jag har 2,5:an idag i min AFV och hade 2,5FT innan dess och har varit helnöjd med båda. Skön motor med bra ork. Silkeslen gång också.
Användarvisningsbild
av V9097
Racetwin2 skrev:2,5-litaren lever delvis kvar i form av Bi-fuel. Dock har man skalat ned den til 2 liter för att få ned förbrukningen men den har 213 hk vilket borde vara helt ok. Jag har 2,5:an idag i min AFV och hade 2,5FT innan dess och har varit helnöjd med båda. Skön motor med bra ork. Silkeslen gång också.
Och i V40 T5 :-)-)
Användarvisningsbild
av hakank
Motorn är det alls inget fel på men automatlådan är en katastrof..
av Lövet
Ja jämfört med konkurrenternas låda med momentomvandlare är det märkligt att den ska behöva dra upp förbrukningen så mycket. Vad är det Volvo anger, nästan 30%? Som jämförelse har jag haft 2st identiska BMW 325 2008. En med automat och en med manuell. Automaten drog 0,88, den manuella 0,91...
Jag bodde på exakt samma ställe, bilen har använts på exakt samma sätt. Den manuella hade dock 18" och automataren 17".
av maf
Jag provade på väg till jobbet imorse. Även vid mycket låg hastighet och långsam kurvtagning så stannar min V70 2,5 FT -09 på tvåans växel och växlar inte ned till ettan. Vet inte om min bil utmärker sig pga att det är just en 2009:a, att adaptionen i lådan fixat detta efter min körstil eller om det faktiskt är så att Polestar-optimeringen jag kör med hjälper till?
Användarvisningsbild
av hakank
Jag gissar på att det är något annat växellådsprogram i Polstar optimeringen. Men det hade ju varit bra att vara säker. Då kunde det ju vara ett alternativ för att få det fixat. Dyrt dock..
Vida 2014D

Någon som VET om det GÅR att få […]

Vida 2014D

Någon som VET om det GÅR att få […]

Ja de ä ju värt att kolla upp. Har dock […]

Vi får vänta och se vad slutresultatet […]