Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban81
hjälp?!

känns som något e fel. När jag startar min kära bil kall så varvar den upp och så sen går ner i var vilket den ska men sen när jag lägger i D så slår den i växeln och det smäller till lite sen funkar det. när man kör när den e kall så känns den "seg"

vad kan va fel ?!

volvo V70N 2005 automat 2,5
av llesrof
Om den lägger sig på cirka 1500 varv en liten stund, typ 30 sekunder, är det som det skall vara. Det är för att katalysatorn skall bli snabbare varm. Växeln skall doch inte slå i. Automatlådan drar lite längre på växlarna, motorn varvar alltså mer, när den är kall för att motorn snabbare skall komma upp i arbetstemperatur.
Användarvisningsbild
av sthlm
Förhöjt motorvarv vid start är helt i sin ordning men växeln skall inte hugga in.
Växlingarna kan kännas väldigt sega första kilometern när lådan är kall vilket är helt i sin ordning.
Kanske du skulle spola automatlådan på din pärla?
av Robban81
tack för dom svaren! :) bästa forumet som finns !!!! :D ska kolla med min verkstad om dom kan göra det vid nästa service, eller är det svårt?

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]