Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har råkat ut för exakt samma sak som trådskaperen, otroligt olustigt! Att beläggen släpper från metallplattan är inte ovanligt, speciellt när beläggen blir gamla(typ över 8 år). Tyvärr är det svårt att se att separation är på gång även om man plockat loss beläggen, jag vet av egen erfarenhet. Sen hur man ska köra bil är alltid ett hett ämne. Hade en kompis som alltid motorbromsade och i princip undvek att bromsa. Sen köpte jag hans bil och snacka om kärvarande bromssystem, det blev att renovera allt! Tyvärr lär dagens körskolor ut en teknik som innebär att man skall motorbromsa med motivering att det sparar bensin. Detta innebär att man flyttar slitaget från bromsar till kopplingen och synkringar. Det här ju bra ur verkstadssynpunkt=massor av jobb pga slitna transmissioner och kärvande bromsar. Som tur bestämmer man oftast själv hur man kör sin egen bil ;))
Hasse53 skrev:Hade en kompis som alltid motorbromsade och i princip undvek att bromsa. Sen köpte jag hans bil och snacka om kärvarande bromssystem...flyttar slitaget från bromsar till kopplingen och synkringar. Det här ju bra ur verkstadssynpunkt=massor av jobb pga slitna transmissioner och kärvande bromsar.
Det finns ingen koppling mellan kärvande bromsar och användandet av motorbroms annat än att den bakre skivan kan angripas av lite rost.
Även den som motorbromsar använder färdbromsen tillräckligt för att systemet ska hålla sig à jour.
Dock minskar slitaget på bromscylinder, bromsslangar, ok, belägg, skiva, väg, däck, länkarmar, stötdämpare och gasspjäll.
Vilket är bra och leder till minskade verkstadskostnader.

Det är heller inte sant att slitaget på kopplingen ökar vid motorbroms, om man inte missuppfattat det hela och motorbromsar i dragläget.
Det är helt fel! Att växla bör man ofta göra efter att ha kraftigt reducerat hastigheten. Det gäller oberoende av hur hastigheten minskats.
Den som motorbromsar har dock en tendens att växla sekventiellt vilket minskar slitaget på synkringar och växelmekanism.

Slutsats: Den som motorbromsar sparar bränsle och slitage på bil. (utom bakre bromsskiva)
Xuri skrev:skulle vilja säga att detta felet är mest relaterat till folk som kör för försiktigt å inte använder bromsarna.
själver så bromsar jag riktigt hårt flera gånger i veckan, försöker använda abs.n nån gång i månaden.
då vet jag att allting fungerar, varken kolvarna fastnar i oken eller beläggen fastnar i sadeln.
å jag vet hur mina bromsar tar när olyckan väl är framme.

Om de dessutom regnar så bromsar jag alltid hårt ett par gånger för att få upp tempen i grejerna så de torkar när bilen står. rosten kommer fort på allting om de inte används. bättre å bromsa för hårt än för löst.

folk måste börja bromsa mer med sina bilar :)

Aa eller hur?
av Xuri
Tungviktarn skrev:
Xuri skrev:skulle vilja säga att detta felet är mest relaterat till folk som kör för försiktigt å inte använder bromsarna.
själver så bromsar jag riktigt hårt flera gånger i veckan, försöker använda abs.n nån gång i månaden.
då vet jag att allting fungerar, varken kolvarna fastnar i oken eller beläggen fastnar i sadeln.
å jag vet hur mina bromsar tar när olyckan väl är framme.

Om de dessutom regnar så bromsar jag alltid hårt ett par gånger för att få upp tempen i grejerna så de torkar när bilen står. rosten kommer fort på allting om de inte används. bättre å bromsa för hårt än för löst.

folk måste börja bromsa mer med sina bilar :)

Aa eller hur?
förstår inte riktigt vart du ville komma med å skriva de ? jag har skrivit min åsikt,vad är din ?

Du kan komma med lite kritik i ställe om du inte är nöjd med min åsikt? i stället för å bara skriva aa eller hur ?

använder man sina bromsar som man ska så håller dom inte 8-10 år å då rostar dom heller inte sönder.

man vet dessutom att bromsarna fungerar när man väl behöver dom ?

om man bromsar å får upp tempen i bitarna så håller dom längre då dom håller sig torra?
Vojje skrev:
Hasse53 skrev:Hade en kompis som alltid motorbromsade och i princip undvek att bromsa. Sen köpte jag hans bil och snacka om kärvarande bromssystem...flyttar slitaget från bromsar till kopplingen och synkringar. Det här ju bra ur verkstadssynpunkt=massor av jobb pga slitna transmissioner och kärvande bromsar.
Det finns ingen koppling mellan kärvande bromsar och användandet av motorbroms annat än att den bakre skivan kan angripas av lite rost.
Även den som motorbromsar använder färdbromsen tillräckligt för att systemet ska hålla sig à jour.
Dock minskar slitaget på bromscylinder, bromsslangar, ok, belägg, skiva, väg, däck, länkarmar, stötdämpare och gasspjäll.
Vilket är bra och leder till minskade verkstadskostnader.

Det är heller inte sant att slitaget på kopplingen ökar vid motorbroms, om man inte missuppfattat det hela och motorbromsar i dragläget.
Det är helt fel! Att växla bör man ofta göra efter att ha kraftigt reducerat hastigheten. Det gäller oberoende av hur hastigheten minskats.
Den som motorbromsar har dock en tendens att växla sekventiellt vilket minskar slitaget på synkringar och växelmekanism.

Slutsats: Den som motorbromsar sparar bränsle och slitage på bil. (utom bakre bromsskiva)
Alla bilar mår bra av att användas! Dom bilar vi byter mest bromsar på är dom som blir snålkört av pänsionärer, både på Renault och Volvo. Och inte bara skivorna som rostar, men caliprarna sätter sig och bromsklossarna rostar fast i oken. Dom bromsarna som håller best i forhållande til körlängden är faktisk på ambulanserna och polisbilarna vi har inne. Aldrig ett fel på caliprar eller fastsatta klotsar i ok, men det är klart skivor ochg klossar slits ju. Och poängen är ju inte att man skal köra runt och bromsa hela tiden, men tex. när man kör av på en motorvägsavfart, håll gärna motorvägsfart till du tar av på avfarten och bromsa så ordentligt når du tar ned farten. Då får du bevegelse i bromsklotsarna och du får rengjort skivorna. Caliprar, ok, bromscylindrar, skivor och klotsar mår bra av att motionerast. Något høgre belatsning på bussningar, kulor, led osv. får man ju, men det är nog forsumbart räknat mot körning på dårlig vägbeläggning. Gasspjäll mår faktisk även bra av att användas, dom som har sk. släpringar blir alltid glapp där dom används oftast.
Det har väl fastställts flera gånger av de flesta motortidningar och även bland andra kunniga att en pallnit om dagen förebygger de problem som bilar med skivbromsar bak drabbas av förr eller senare vid sk eco-driving. Det är inte så snällt mot miljön att behöva byta en ok och skivor i förtid heller pga rost.

/John
Jo visst är det bästa att riva isär och smörja varje gång man skiftar mellan sommar och vinterhjul men det är ju bekvämare att bromsa rejält med jämna mellanrum och smörja när man byter klossar istället :wink: .

/John
av Xuri
Vojje skrev:Om ni skötte om Era bromsar på det traditionella sättet, så skulle Ni inte behöva tvärnita en gång om dagen 8)
Japp eller så kan man köra omkring 2.5 år å fortfarande ha 3.2 fram å 2.8 bak i bilprovningens bromsprovare utan å ha gjort ett skit å ändå kört 3000mil. å detta me grejer som var 10 år gamla å hade rullat 25000mil....

behöver jag inte skruva, då låter jag bli :lol:

men köras ska bilen göras å då kan jag bromsa lite hårdare istället. :twisted:

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]