...

Moderator: Moderatorer

Jag fick lära mig när jag tog körkort (B och C samt BECE 91-92) att vid möte så slår man på helljuset vid mötesögonblicket, då bländas ingen. Sen fick jag även lära mig att när man möter en annan bil så ska man hålla blicken till höger, inte mot bilen men möter, främst för att inte bländas OM den bilen skulle slå på helljuset för tidigt, förr så var det ju innan mötesögonblicket som helljuset skulle slås på och därför finns det en del som gör så, och då är det bra att ha blicken till höger.
Sedan kan man ju faktisk slå på helljuset efter att man passerat, det dör man nog inte av, el avvakta någon sec tom. Jag sitter då intye och inväntar exakt rätt ögonblick, kan tom fortsätta ibland med halvljus, beroende på vart man kör.
Droopy skrev:Sedan kan man ju faktisk slå på helljuset efter att man passerat, det dör man nog inte av, el avvakta någon sec tom. Jag sitter då intye och inväntar exakt rätt ögonblick, kan tom fortsätta ibland med halvljus, beroende på vart man kör.
Då blir du kuggad!
Många Volvobilar har ett riktigt ruttet halvljus som man helst undviker att använda i onödan. Helljuset är dock alltid OK.
Vojje skrev:Direktiv från EU.
Det är för att man inte ska tappa seendet direkt efter mötet. Sluta stirra in i mötandes strålkastare och koncentrerade dig på ditt, så är det inget problem.
"Inget problem?? Haha, hur tror du det är med mörkerseendet för den som precis fått en ljusblixt i ögat? Eller hur är det med seendet överhuvudtaget om man blundar vid mötet.

Självklart är detta ett otyg.
StringerBell skrev:hur tror du det är med mörkerseendet för den som precis fått en ljusblixt i ögat?
Jag medger att det kan vara ett problem i det fall man själv inte har minst 2 st fungerande helljus.
Det tillhör dock säkerhetskontrollen att man undersöker belysningen före avfärd.

Eftersom jag tänder mina helljus i samma ögonblick som medtrafikanten är det inga problem för mig.
Jag undviker även att stirra in i ljuskäglan på mötande bil.
Vojje skrev: Eftersom jag tänder mina helljus i samma ögonblick som medtrafikanten är det inga problem för mig.
Jag undviker även att stirra in i ljuskäglan på mötande bil.
Men tänk efter nu lite. Vad exakt skulle du riskera om du med god marginal - låt oss säga 0,5 sek - bländar på så att mötande inte riskerar att få av helljus ett par meter från ögat?
vetten skrev:Jag fick lära mej när jag tog körkort 1967 att man skulle slå på sitt helljus strax innan mötet, men det var ju som sagt på "stenåldern" ?:-/
Men körläraren berättade inte varför?

Det där att det skulle vara ett EU-direktiv tror jag inte på men jag blir gärna överbevisad. Visa en trovärdig källa och inte bara en massa "jag har hört" eller löst snack på internet. Folk snackar så mycket skit där :lol:
Vojje skrev:
Droopy skrev:Sedan kan man ju faktisk slå på helljuset efter att man passerat, det dör man nog inte av, el avvakta någon sec tom. Jag sitter då intye och inväntar exakt rätt ögonblick, kan tom fortsätta ibland med halvljus, beroende på vart man kör.
Då blir du kuggad!
Många Volvobilar har ett riktigt ruttet halvljus som man helst undviker att använda i onödan. Helljuset är dock alltid OK.
nu menar jag inte på uppkörningen, på körskolan får man körkortet, sedan lär man sig att köra i trafiken.......
av *pettson*
Tog körkort 1989. Solklara regler: Tänd helljuset i samma ögonblick du passerar mötande. Samt ALLTID hålla koll på höger vägren vid mötet. ALDRIG hålla koll på mötande fordon. Den ska hålla sej i sin fil och du i din. Bägge håller koll på vägrenen så kör man inte på någon eller något medans ljuset är som sämst. Du blir inte heller irriterad av mötande ljus hur det än står.
Det är också helt korrekt att tända helljuset i samma ögonblick du möts. Du ska ha mesta möjliga ljus längsta möjliga tid, det är din skyldighet.

Folk har även två andra problem.
1 Hur länge har man helljuset på vid möte. Tja.. när jag tog körkort var regeln: Tills ditt ljus reflekteras av mötande nummerskylt.
Men det går inte idag eftersom allt och alla är irriterade 2000 meter innan då dom ens förnimmer ett mötande fordon så ska allt ned på halvljus.
Den som vågar ha helljuset på tills det reflekteras blir förmodligen attackerad av 20.000 blinkningar några tutningar på det och så ett helljus i nyllet 100 meter framför bilen.

2 Hur länge kan man ha helljus bakom en bil. När jag tog körkort var regeln densamma som framifrån. När mitt ljus reflekteras är det dags att blända av, eller när mitt halvljus passerar nummerskylten i höjd (baseras på om skylten sitter på bagageluckan, samt om det är kurvig väg så att ljusbrytningen till höger i ljusbilden hamnar i skylten då och då).
Men inte idag, mellan 1500 och 1000 meter bakom på tom väg börjar bromsljusen gå igång som ett diskotek.
Vi pratar om normala halogenlampor utan extraljus och dom är korrekt inställda.

Kanske är det dags att gå igenom hur bilen fungerar för många?
Kan man ha snabbkurs i innerbackspegelns avbländningsfunktion? Den verkar helt okänd för många överhuvudtaget.
Samt justering av innerspegeln och ytterbackspeglar? För det verkar lika okänd.
Ställer man någon av dessa fel så får man in allt ljus i bilen istället för att endast se bra bakåt när man önskar.
Alltså ett förarfel i din bil, som någon bakomvarande ska sota med kort ljus under färd för istället.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]

Själva frågeställningen var ju fle[…]

Har haft vibrationer från bakvagnen ett tag […]