Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andis
Regeln kanske är gjord för att det ska bli mer kö och i samband med det mer skatt in till staten.

Samt miljötänkande kommer som vanlig i sista hand.

Ursäkta men så trött på såna här idiot regler. Sunt förnuft borde användas. Kanske ett tillägg till regeln att person 1,4 meter från bilen är okej att passera i typ 20 km/h är ungefär så dom flesta gör nu. Men nu har tydligen polisen kommit på att här kan man tjäna pengar.

Med vänlig hälsning,
Andis
Inte mycket att säga om boten, så är reglerna och jag tycker faktiskt att det är helt rätt.

Det finns en hel del osäkra fotgängare som inte vågar gå ut på övergångsstället förrän det är helt ledigt både åt höget och vänster. Hade det varit en vältrafikerad väg så hade tanten kanske aldrig vågat gå över om ingen bilist stannat från höger.
Men är väjningsplikt samma som att stanna, väja för nåt betyder i mina öron att styra undan liksom, inte att stanna?
Liksom väjningsplikt man har i en korsning för bilar som kommer från höger... betyder ju inte att stanna för bilar som kommer från 200 meters håll utan bara stanna för dem som precis kommer.. eller blev det fel nu, väja på sjön väjer man ju undan bara, man stannar inte. :P Nej men om de mena stanna skulle de ju skriva stanna eller stoppplikt inte väjningsplikt, not?
Jag trodde faktiskt att så länge det fanns en refug i mitten så gällde regeln först när den gående kommit över till refugen och således skulle gå ut på "mitt" övergågsställe. Men det kanske beror på om refugen "delar" övergågsstället eller om övergågsstället går igenom refugen.. om nu förstår hur jag menar.

Skulle alla föja den här regeln finns det många gator det inte skulle gå att ta sig fram på med bil i Stockholm, och säkert i andra städer också.
Vojje skrev:Refugen har spelat ut sin roll i och med att Vägtrafikkungörelse §83 inte gäller längre

En förare som närmar sig ett obevakat övergångsställe skall anpassa hastigheten så, att han inte åstadkommer fara för gående som är ute på övergångsstället eller som just skall gå ut på detta. Om det behövs för att lämna gående tillfälle att passera, skall föraren stanna.
Var går gränsen ? Om jag står på trottoaren till höger i bilden och eventuellt funderar på att gå över Karlavägen tex. Kan polisen då bötfälla alla bilister som kör längst ut till vänster i denna bilden Dvs minst 50 meter bort från mig och i motsatt riktning mot fotografens riktning? Här är ju refugen ca 30 meter bred.

Bild
I det där läget räknas absolut varje sida som en egen enkelriktad väg. Alltså separata övergångsställen. Det är väl mer en fråga där det är en refug på en icke mötesfri (dubbel negation där...) väg.
VolvoB20 skrev:
Vojje skrev:Refugen har spelat ut sin roll i och med att Vägtrafikkungörelse §83 inte gäller längre

En förare som närmar sig ett obevakat övergångsställe skall anpassa hastigheten så, att han inte åstadkommer fara för gående som är ute på övergångsstället eller som just skall gå ut på detta. Om det behövs för att lämna gående tillfälle att passera, skall föraren stanna.
Var går gränsen ?
Det var just §83 som jag citerade i det inlägget. Som alltså inte gäller.

Det som gäller är alltså följande. Någon "gräns" existerar inte. Något undantag för refuger eller annat (polismans tecken) finns inte heller.

Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället. :-)-)
Står någon jävel vid övergångsstället, oavsett sida, måste du stanna. Så är det bara. Dock kan reglerna diskuteras när det gäller refuger, men obevakade övergångställen som går rätt över gatan utan något "skydd" på vägen så måste du stanna, även om tanten/gubben/snorungen eller liknande bara står och tittar på molnen.
Sen att halva sverige skiter i det är en annan 5a.
Vojje skrev: En förare som närmar sig ett obevakat övergångsställe skall anpassa hastigheten så, att han inte åstadkommer fara för gående som är ute på övergångsstället eller som just skall gå ut på detta. Om det behövs för att lämna gående tillfälle att passera, skall föraren stanna.
Men om det där är lagen så säger ju inte den att man ska stanna, man skall ju bara anpassa hastigheten så man inte åstadkommer fara och det gör man ju om man passerar med flera meter marginal. Fast det sista om det behövs för att lämna gående tillfälle då kan man ju diskutera om det behövs, ofta står tanter och väntar på fint väder... och om man passerar med fem meter god marginal så har man ju inte hindrat nån därför behövs det inte, det behövs ju först när någon börjar gå och visar att den vill över och man är ett hinder för det...
?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01