Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

PLA skrev:
Vojje skrev:Man får tydligen byta väldigt ofta med Flatblade.
En torkare ska ju minst hålla 5 år.
Hmmmm, efter 5 år har "skelettet" rostat sönder många gångar.
Mina skelett har hållit i 10 år utan att rosta sönder, de verkar nästan vara rostfria.....
Handlaren snackade om en funktion som han har hört talas om som han hoppas kommer till kommande modeller... Värmeslinga i rutan precis där vindrutetorkarna vilar.
Det vore en välkommen funktion som kanske skulle rädda den nya sortens vindrutetorkare och dess funktion även när det är kallt.
Problemet är väl att alla saker som ska värmas upp kostar bräsleekonomi.. och nu jagas det ju gram o.s.v. Men det kanske i och för sig inte blir samma hets nu när det är omöjligt att förstå/räkna ut miljöreglerna och de flesta modellerna inte kommer att klara gränserna.
Sunschreem skrev:Till dom som har problem med snö och is på bladen så rekommenderar jag att ni fäller ut dom kvällen innan. Slipper man att dom fryser fast i rutan med massa is, gummibladet mår även bättre av att inte slitas från rutan varje morgon :)
Mina torkare går inte att fälla ut, de tar i kanten på huven.

Man kan ju dra i serviceläget, men det är ju kass för då kan man inte starta bilen innan man skrapat alla rutorna, de far ned så fort man rör tändningen.
joel80 skrev:Handlaren snackade om en funktion som han har hört talas om som han hoppas kommer till kommande modeller... Värmeslinga i rutan precis där vindrutetorkarna vilar.
Det hade ju japsarna redan på 80-talet.... skitbra grej....
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Handlaren snackade om en funktion som han har hört talas om som han hoppas kommer till kommande modeller... Värmeslinga i rutan precis där vindrutetorkarna vilar.
Tänkte också skriva det. Hade det på min Avensis -05 och det var kanon! Värme i munstyckena också, eller om det var på farsans mondeo. Det tillsammans med värme i hela vindrutan är oslagbart!
VolvoB20 skrev:
Sunschreem skrev:Till dom som har problem med snö och is på bladen så rekommenderar jag att ni fäller ut dom kvällen innan. Slipper man att dom fryser fast i rutan med massa is, gummibladet mår även bättre av att inte slitas från rutan varje morgon :)

Man kan ju dra i serviceläget, men det är ju kass för då kan man inte starta bilen innan man skrapat alla rutorna, de far ned så fort man rör tändningen.
Det går faktiskt utmärkt att skrapa rutorna innan man startat. Det gör jag. Den korta tid det tar att skrapa rutorna gör varken till eller från för värmen eller imma på vindrutan. Däremot slipper man en massa onödiga utsläpp från en kall motor.
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev:

Det går faktiskt utmärkt att skrapa rutorna innan man startat. Det gör jag. Den korta tid det tar att skrapa rutorna gör varken till eller från för värmen eller imma på vindrutan. Däremot slipper man en massa onödiga utsläpp från en kall motor.
Jag vill ha stolsvärmen på max medans jag skrapar rutorna. Annars är lädersätena som att sätta sig på isbitar.
mattish skrev:
VolvoB20 skrev:
Tänkte också skriva det. Hade det på min Avensis -05 och det var kanon! Värme i munstyckena också, eller om det var på farsans mondeo. Det tillsammans med värme i hela vindrutan är oslagbart!

Men det verkar som om det försvunnit i jakten på att sänka förbrukningen. Alla värmedetaljer tar som sagt kraft, och det finns ingte speciellt mycket överbliven värme att sno heller.. värmeutveklingen i en diesel räcker ju som bekant inte ens till för att värma motor/kupé utan hjälpvärmare ibland.
VolvoB20 skrev:
Jag vill ha stolsvärmen på max medans jag skrapar rutorna. Annars är lädersätena som att sätta sig på isbitar.
Testa att dra på dig brallorna innan du sätter dig istället för att bara ha kalsongerna på dig :D Skämt åt sido, jag måste vara ovanligt tjockrövad eftersom jag aldrig någonsin upplevt skinnklädseln som besvärande kall.
llesrof skrev:Skämt åt sido, jag måste vara ovanligt tjockrövad eftersom jag aldrig någonsin upplevt skinnklädseln som besvärande kall.

Ja, det måste du nog vara :lol: :lol:
Skinnsäten i en kall bil innan stolvärmen har värmt upp är ingen trevlig upplevelse... :mrgreen:

Jag har alltid, och kommer alltid, starta bilen innan jag skrapar rutor, just för att få en liten "tjuvstart" på värmen i kupen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]