Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte bärarmar och spindelleder på min v70 idag. När jag lossade skyddet under motorn så såg jag en rolig sak

Bild

Bild

Till saken hör den att jag bytte vinkelväxel i oktober då spleinsen till den gamla gav med sig. Arbetet gjordes på Volvo.

Detta borde väl gå på garanti/backjobb?
Man tycker ju att de borde ta på sig detta ja. Är det en utbytes vinkelväxel? Vad kostade den? (utom arbetskostnad)
mhunter skrev:Man tycker ju att de borde ta på sig detta ja. Är det en utbytes vinkelväxel? Vad kostade den? (utom arbetskostnad)

Ja jag tycker det med. Ska ringa in vid 7 imon och prata med dom. Pratade med en annan som bytte växellådan åt mig för ett år sen, han tyckte jag skulle ta bärgaren då det hänger olja únder hela växellådan och vinkelväxel.
Detta är en utbytes/ny vinkelväxel och var samma sak med växellådan för ett år sen. Jag fick ge ganska så exakt 10 500:- för vinkelväxeln.
Kollade de nivån? Vinkeln är väl känslig för låg oljenivå... Och det är väl bara 0,6L i den.
mhunter skrev:Kollade de nivån? Vinkeln är väl känslig för låg oljenivå... Och det är väl bara 0,6L i den.

Ja nivån är kollad. Var även inne igår med då det hade fuktat. Konstaterade läckage på 2 ställen, mellan växellåda och vinkelväxeln samt där höger drivaxel går ut ur vinkelväxeln. Väntar bara på datum för rep nu, allt gick på garanti.
Låter spontant som de missade att byta packboxar/tätningar som ingår i satsen för hylsbytet...
mhunter skrev:Låter spontant som de missade att byta packboxar/tätningar som ingår i satsen för hylsbytet...

Skulle inte läckt vid utgående då, och där är det inte packboxen runt drivaxeln som läcker heller för där är tätt.

Bifogar bilder, inte mkt oljeläcka då jag har kört under 10 mil sedan dom tvättade. Men ska inte läcka ändå.

Mellan växellåda och vinkelväxel

Bild

Där höger drivaxel går ut från vinkelväxeln.
Bild

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]