Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av betterlead
Jag älskar motorn i min bil, men ångrar nog lite att jag valde den med automatlåda. Nåväl, det finns en hel del fördelar med den.

Men,,, jag tycker det är så himla tråkigt att lådan envisas med att växla ned i ettan runt varje hörn i stan. Jag tycker att med denna kraftiga och riktigt sega (i positiv anda) motorn behövs knappt ettans växel, alls. Så fort bilen bara rullar är den onödig i varje fall. Pyttelitet nedförslut och tvåan, räcker. T.o.m. start från trean funkar om man har all tid i världen.

Jag har varit på verkstaden med jämna mellanrum och bett min tekniker att kolla om det möjligen finns någon uppdatering av mjukvara för motor eller växellåda, men nej... Inte en enda sedan jag köpte bilen.
Det vore underbart om den kunde låta bli att växla ned till ettan - det skulle betyda en mycket behagligare körning och mer komfortabelt för alla i bilen.

Jag löser det hela med att lägga den i s.k. manuellt läge. Då är den inte lika pigg på att växla ned. Den växlar ju faktiskt ned själv, men det är väldigt olika från gång till gång. Ibland sker det inte alls - det händer att jag då växlar ned från t ex trean till tvåan, och då slänger den in ettan! ?:-/
Nu sker det tyvärr att jag ibland glömmer bort mig sedan och växlar inte upp - inte så ofta men det händer. Alltså är detta inte optimalt - men bättre än autoläget, trots allt.

Och som sagt motorn, om jag kunde, skulle jag välja den igen i nästa generation V70. Suck, om den möjligheten inte kommer att finnas... (Dock skulle den gärna få vara liiite snålare på bränsle. Men det är nästan en bisak för mig som kör tämligen lite. Men för miljön?)

Hur hänger det egentligen ihop med allt miljövänligt tänkande? Varför missar man denna grej? Det är väl ingen tvekan om att de som jobbar med växellådor hos Volvo är medvetna om det här. Är det helt enkelt oprioriterat?
Användarvisningsbild
av apersson850
Automaten i min bil går ytterst lite på ettans växel. Det är precis i starten, bara, sen lägger den i tvåan och ettan kommer inte tillbaka med mindre än att man i det närmaste stannar helt. Men då är motorn en D5 i min bil, om nu det gör någon skillnad.
av Mwi
Kan hålla med om att automaten blir lite oharmonisk på 2.5FT, det blir gärna lite ketchupeffekt i kö körning mellan 1-2:an. I jobbet kör jag rätt mycket 2,4D automat, tror att det är samma låda men den ger inte alls samma upplevelse vid liknade körning.
Men förövrigt tycker jag 2.5FT med automat är en underbar kombination, kan inte förstå att någon vill välja en med manuell.
av jpennerb
Mwi skrev:Kan inte förstå att någon vill välja en med manuell.
Word! :-)-)
av Ibanez
Jag har en V70 2,5FT med automatlåda och den går riktigt bra, har tidigare haft BMW 528 Aut, Audi S6 Aut och Volvon går kanonbra (växlar bra) jag vet att Volvoverkstaden har uppdaterat mjukvaran i lådan.
All service är gjord på min bil, inkl byte vxl-olja.
Användarvisningsbild
av hakank
Kolla denna tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=73714

Eftersom jag bor i stockholmsområdet börjar jag snart fundera på att byta bil pga lådan. Totalkass med ideliga nerväxlingar. Inte bara tvåan-ettan utan också tran-tvåan. har automat för att slippa bry mig i växlingar men det har man inte mycket för med denna låda. Jag betraktar den mer eller mindre som kass.
Användarvisningsbild
av hakank
Ibanez skrev:Jag har en V70 2,5FT med automatlåda och den går riktigt bra, har tidigare haft BMW 528 Aut, Audi S6 Aut och Volvon går kanonbra (växlar bra) jag vet att Volvoverkstaden har uppdaterat mjukvaran i lådan.
All service är gjord på min bil, inkl byte vxl-olja.
När servade du senast och fick in ny mjukvara?
av Lövet
betterlead skrev: Hur hänger det egentligen ihop med allt miljövänligt tänkande? Varför missar man denna grej? Det är väl ingen tvekan om att de som jobbar med växellådor hos Volvo är medvetna om det här. Är det helt enkelt oprioriterat?
Svindyrt att byta automatlåda i en befintlig motorgeneration. Nya motorgenerationer kommer (sannolikt) få modernare automatlådor. Bytet har ju redan börjats i och med Powershiftlådorna till motorerna med ursprung hos Ford.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
andreas_lofgren skrev:
betterlead skrev: Hur hänger det egentligen ihop med allt miljövänligt tänkande? Varför missar man denna grej? Det är väl ingen tvekan om att de som jobbar med växellådor hos Volvo är medvetna om det här. Är det helt enkelt oprioriterat?
Svindyrt att byta automatlåda i en befintlig motorgeneration. Nya motorgenerationer kommer (sannolikt) få modernare automatlådor. Bytet har ju redan börjats i och med Powershiftlådorna till motorerna med ursprung hos Ford.
Fast de hade ju inte behövt byta låda. bara programmera om den till att inte gå ned till ettan, förrän bilen står helt still, om ens då?
Användarvisningsbild
av apersson850
Så fungerar den ju redan ihop med D5-motorn i min XC70. Testade specifikt detta när jag körde hem igår. När jag svängt 90° från gatan och gled in för att göra en rundpall på gårdsplanen (får precis plats att svänga runt utan att backa, om jag tar det sakta och försiktigt), då provade jag att flytta över automaten i sportläget. Först då växlade den ner till ettan. Gjorde för säkerhets skull om inflygningen en gång till, med lådan i läge D hela tiden. Då lät den tvåan ligga kvar tills bilen stannade. När jag startar igen ligger ettan kvar runt hörnet på huset, sen blir det tvåan längs uppfartens knappt femton meter. Ser jag ingen bil på gatan stannar jag inte helt, och då lägger den inte i ettan då heller. Om jag stannar går ettan i, men tvåan läggs i medans jag fortfarande befinner mig på tvären över gatan.

Känns som att den bär sig åt precis som trådskaparen vill den ska göra.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]