Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta är betydligt vanligare på handbromsbackar än på vanliga skivbromsbelägg(fram resp. bak)
Vanligast är handbromsbackar, sedan klossar bak och sist klossar fram.
Finns bra teoretisk förklaring för detta, den tar jag om någon vill veta.
Problemet uppstår när vatten kan tränga in mellan själva beläggytan och metallhållaren, då kommer som bekant rosten att få fäste, och då går det ganska fort till att det limmet som används idag släpper då rost bildats under färgskiktet.
Du ser det ganska tydligt på ditt trasiga belägg att det är gravrost där själva beläggytan skulle varit limmad, som bekant är det svårt att limma något mot en rostig yta, det kan inte ens Volvo göra.
Förr i tiden, vi som är riktigt gamla, var med då beläggsytan var nitad mot metallhållaren, då förekom inte detta, men å andra sidan tog själva niten en del plats, vilket medförde mindre slithöjd på belägget.
skulle vilja säga att detta felet är mest relaterat till folk som kör för försiktigt å inte använder bromsarna.
själver så bromsar jag riktigt hårt flera gånger i veckan, försöker använda abs.n nån gång i månaden.
då vet jag att allting fungerar, varken kolvarna fastnar i oken eller beläggen fastnar i sadeln.
å jag vet hur mina bromsar tar när olyckan väl är framme.

Om de dessutom regnar så bromsar jag alltid hårt ett par gånger för att få upp tempen i grejerna så de torkar när bilen står. rosten kommer fort på allting om de inte används. bättre å bromsa för hårt än för löst.

folk måste börja bromsa mer med sina bilar :)
Jag har svårt att se hur vansinnesbromsningar ute i trafiken på ngt sätt kan förebygga ett släpp av slitageytan.
Bortsett från att det är dåligt miljötänk att tvärnita istället för att planera sin körning och motorbromsa, skapar de röda bromslysena
förvirring och osäkerhet i trafiken om de används i onödan. Skärpning :wink:
Vojje skrev:Jag har svårt att se hur vansinnesbromsningar ute i trafiken på ngt sätt kan förebygga ett släpp av slitageytan.
Bortsett från att det är dåligt miljötänk att tvärnita istället för att planera sin körning och motorbromsa, skapar de röda bromslysena
förvirring och osäkerhet i trafiken om de används i onödan. Skärpning :wink:
Tjaa

Dels så vet folk att deras bromsar faktiskt funkar när dom väl ska användas ? å om dom gör lite testbromsningar på rak motorväg slipper dom att bli överaskade när dom sänker farten inför en rondell? Jag tänker hellre på min å andras säkerhet än lite miljö...

Jag tycker nog att de skapar mer förvirring å fara i trafiken med dom jävlarna som börjar motorbromsa 2km innan avfarten på motorvägen å håller 70-80km/h INNAN dom går ut på avfarten för att bromsa ner bilen ? Alla avfarter jag har provat har man kunnat håll anvisad hastighet på när man vikar av motorvägen för att sedan sänka sin fart. Detta är ett fullt duglig bromsning för å testa sina saker lite.

Om du dessutom bromsar lite så vet du lite hur grejerna funkar å dom håller inte 10 år innan dom behöver bytas ut.
ett par bromsklossar är itne gjorda för å sitta 10 år på en bil.

ju mer du bromsar ju torrare håller sig belägg,skivor,ok ? dvs ju mindre rostar de ?

å överlag tycker jag om mina bromsljus skapar förvirring i trafiken så borde inte dom förvirrade vara ute i trafiken.
bromsarna på en bil är till för att användas, då tycker jag tvärtom de är farliga med dom som inte tänder dom när dom har sänkt sin fart väldigt mycket, tex dom som motorbromsar på motorvägarna ner till låg hastighet innan dom viker av. för nån som kommer fort är detta svårt å veta. gärna ihop med att dom använder blinkers för sent också.

Å nej tyvärr jag har inte så mycke miljötänk så jag bromsar å gasar alltid hårt, å finns de tillfälle kör jag även utan katalysator :P
Hade jag varit miljömedveten hade jag köpt en liten bil me liten motor. ingen stor räser..
Helt rätt! Bromsarna ska användas ordentligt. Man ser allt för ofta gravrostiga bromsskivor på bilar som står på parkeringar. Fy fan säger jag bara! Att folk inte sköter sina grejer :twisted: :twisted: Dåliga bromsar och tvivelaktiga däck får mig att se rött.
Bromsar ska användas. Jag brukar varje dag jag använder bilen bromsa från 70-80km/h till rull hårt för att slipa skivorna och beläggen. Eco-driving gör att folk bromsar mindre. Nu har ju jag iofs automat och kan inte riktigt motorbromsa på samma sätt som manuell- Skäller alltid på frugan att hon inte bromsar ordentligt :P
Bromsar skall motioneras, och gärna rejält då och då....torra belägg och rostfria skivor gör ingen glad. Och bromsa hårt kan man göra riskfritt om man kollar i backspegeln innan och undviker att göra det i rusningstrafik. Minst någon gång i månaden så får ABS:en jobba på alla hjulen, och mjukare torrbromsningar gör jag åtminstone efter varje veckotvätt.

/Thomas
Att veta hur bilen beter sig vid en panikbromsning är inte fel det heller. Att släppa på bromsen för att den börjat pulsera är ju farligt. Bara tryck! De flesta bilar har ju ABS, dock inte min 460 från -95.
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]