Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kallstarta bilen, går bra. Men petar man på gasen, eller lägger i backen o ska backa ut o slirar lite koppling, så börjar den gå dåligt och dö. Precis när det hänt tog jag bort stiftena. Och de var precis blöta o lukta bensin.

Alltså får bilen för mycket bränsle. Vad är orsaken till det?
Knekten skrev:Kass styrbox kan det vara, stiften blir dränka i soppa och då blir det ju stopp.
Kolla spridarna annars, det kan vara dem som spökar.
Går han orent?

Den går kanon annars. Endast vid kallstart den är tjurig.

Vad ska jag kolla med spridarna?
Vilken box är det? Jag har en vid fötterna på passagerarsidan. Och en framför bena på förarsidan.
Notuned skrev:
Knekten skrev:Kass styrbox kan det vara, stiften blir dränka i soppa och då blir det ju stopp.
Går han orent?

Vilken box är det? Jag har en vid fötterna på passagerarsidan. Och en framför bena på förarsidan.
Hmm, ingen aning om vad boxen sitter på en 92a. Har enbart ägt 740 från innan 89.
Det du bör kolla är att alla spridare pytsar soppa som de ska, kan vara stopp i någon av dem eller dyl.
Kan du vara lite med specifik med hur han blir tjurig? Hoppar tomgången, eller annat?
Knekten skrev:
Notuned skrev:
Går han orent?

Hmm, ingen aning om vad boxen sitter på en 92a. Har enbart ägt 740 från innan 89.
Det du bör kolla är att alla spridare pytsar soppa som de ska, kan vara stopp i någon av dem eller dyl.
Kan du vara lite med specifik med hur han blir tjurig? Hoppar tomgången, eller annat?

Ska beskriva.
Detta verkar vara från några plusgrader ute och neråt till minusgrader.

Kommer ut, drar igång bilen. Startar direkt. Går kanon.
Lägger i backen, och släpper upp kopplingen lite lite. Alternativt gasar lite o släpper upp kopplingen mera.
Nu börjar den gå illa, riktigt illa. Tänder på 2 cylindrar max. Hela bilen hoppar/skakar.
Sen går den så 10-15 sekunder, sen dör den.
Startar upp igen, motorn går igång direkt. Men går illa. 2 cylindrar igen. Dör efter ca 5 sekunder.
Försöker starta igen, nu är den tjurigare. Får veva runt 5-10 sekunder minst innan den hoppar igång.

Nu hjälper jag till med gasen, och får hålla mellan 2500-3000rpm, och försöka komma ut och iväg.
Den går på alla 4 nu när jag hjälper till med gasen. Men släpper jag den, så går den på 2 cylindrar igen.
Såhär går den så fort den får ligga på tomgång. Jag måste hjälpa till med gasen.

Så kör man iväg, Hjälper jag till o gasar går den på alla 4, men vid frikoppling vill den gå ner o gå illa igen. I med 2:an o fortsätter. Sen får jag köra/hjälpa till med gasen i ca 30 sekunder, innan den går ordentligt.

Hjälper jag inte till med gasen, men försöker köra iväg ändå, så hackar bilen o hoppar, o går inte på alla 4.
Så jag måste hela tiden hjälpa till med gasen, och hålla ett relativt högt RPM.
Tungviktarn skrev:Biltema har en, du monterar den mellan fuelrail ock tryckslang via medföljande t-kors bränsletrycket ska ligga på 3bar på regina sprutet.
Kan jag inte lika gärna lämna in den på Volvo för att provmäta bränsletrycket än o köpa en mätare o greja?

Bytt bränslefilter idag. Gjorde ingen skillnad. Tog bort stiften igen direkt efter den gått illa.
Stiften är precis kolsvarta, och riktigt fuktiga med bensin.

Det kan inte lika gärna vara bränsleboxen som tändboxen som strular?

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]