Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Henkee90
Hej.

Jag bytade motor i min 945 för en tid sedan, tog en motor från en 745 -90 tog 945 kabelhärva då 745 inte passade, allt verkade bra tills lamba lampa började lysa först visade felkoden att det var luftmassemätaren som var kass så jag bytade den men nu visar den felkod 4-1-3 alltså egr:n och därför lyser lampa lampan, någon som vet ifall man kan lura den på något vis då 745 motorn inte har egr:n.

Motor 945: b230fd
Motor 745: b230 f

Vore tacksam för ett snabb svar.

/Henke
av Rådlös
Jag vet inte allt om det här, men någonting säger mig att du måste ha och flytta över hela motorn och all styrelektronik komplett från samma donatorbil.
Det finns för övrigt trådar om detta.
av NilsO
Det kan påpekas att det är tändsystemet som styr EGR, inte bränslesystemet, så det är alltså den styrboxen som måste bytas för att komma undan problemet med tänd lampa. På din tidigare motor satt en temperaturgivare på EGR-ventilen. När EGR-ventilen öppnas och heta avgaser släpps på ändras temperaturen, vilket tas som tecken på att systemet fungerar. Får systemet ingen signal om temperaturändringen när det förväntar sig det sätts felkod.
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]