Tack för svaren.
Idag lyckades jag med det jag inte gjorde igår, nämligen att googla fram Transportstyrelsens
"föreskrifter och allmänna råd vid kontrollbesiktning".
Där står mycket riktigt att bromskraften ska motsvara 16% av bilens totalvikt. Det motsvarar ju att bromsa bilen så hastigheten inte ökar i 16% lutning. Då kommer handbromsen också att hålla bilen stilla parkerad i 16% lutning (men att bilen hålls stilla i den lutningen behöver inte betyda att bromsverkan är tillräcklig, för bromskraften är antagligen större – och aldrig mindre – när den står stilla än när den rullar).
Grovt uppskattat innebär det också t.ex. att en fullastad bil (totalvikten uppnådd) som kör i 50 km/h ska kunna stannas på knappt 80 meter med bara handbromsen. Då bortser man från rullmotstånd och luftmotstånd så det är kanske inte helt användbart i praktiken.
Vad gäller balansen mellan hjulen står inget om hur bromskraften ska fördelas, bara att det ska finnas på båda hjulen.