Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Meatos
Mitt projekt med 760 är nu att kolla över allting under vintern och fixa det som behövs,

Här kommer lite info om bilen som jag fick av förra ägaren.

3" rostfritt ferrita avgas
18tum 215/35 fälgar
Sänkt med bilstien dämpare
531 topp
B230fk motor från -98
LH 2.4 styrsystem med 940 turbo boxar (guldbox)
Boxar är chippade
T19 turbo från s60r
3,25" lmm
525cc siemens spridare
TM chip mappad för spridarna och lmm
240 88b- motorkabelhärva
Laddtrycksmätare
Nyrenoverat motor rum
Alu intercooler finns men inte monterad
1-2 bars wastegate
Ställbart laddtryck finns men inte inkopplat
Laddar 0,9 bar
300HK+

Lite bilder taget av förra ägaren

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 Meatos, redigerad totalt 0 gång.
av Meatos
Det som står på listan att fixa som jag vet nu är...

Frambromsarna ligger på
Handbromsen dålig
Finns ingen spolarvätskepump FIXAT
Fixa läckande grenrörspackning
Kolla alla slangar i motorn
Reda ut massa olika elkablar som ligger lite överallt
Kolla oljor, tändstift, filter troligen storservice.
Plastkåpa under motorn saknas
Nya bakdäck

Tips om allt möjligt mottages gärna :)
Senast redigerad av 4 Meatos, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ser ju hyffsad ut för sin ålder, fast hur är den undertill? Dom där brukar ju rosta som f-n under.

Sen, bara för att andra har kommit igenom vanlig bes. utan regbesiktning gör inte bilen laglig att framföra på allmän väg.
Regga den eller håll dig på bana är min åsikt. Nu lät jag väl kanske lite väl grinig, men så är det inte ;)

Men som sagt, regga en -85a är inga problem så länge nya motorn är i orginalutförande inkl. avgasrening (dvs katt måste finnas och fungera).
Sen vad som egentligen är orginalutförande går ju såklart att diskutera :wink:
Se till att alla direkt synliga delar är orginal, och att laddet är nerställt, så ska det inte vara några problem (såvida du inte åker på en bes.gubbe som kan sin sak om gamla volvos såklart :P)
av Meatos
Har inte tittat så noggrant men den verkar ganska välvårdad och inte sönderrostad har ju bara gått 20400 är ju inget för en volvo hehe
Jo regbes är rätt väg att gå så det är bara att leta originaldelar som inte borde vara så svårt. Tror ni de ser att spridarna inte är original?
Annars är det enda jag är osäker på är chippet som ska vara mappat av tm hur det lirar med originalgrejerna. Borde gå väldigt snålt med originalspridarna. Det borde sitta i bränsleboxen väl? Man borde väl också då försöka hitta ett originalchip eller box och stoppa i också innan bes.
av terge
Tja! Jag tvivlar starkt på att du egentligen behöver byta någonting innan en besiktning.. Det enda besiktningsgubbarna kan märka är turbo och ev avgassystemet, så länge alla avgasvärden stämmer.. Toppen behöver du absolut inte byta! Har du någon kat på avgassystemet? Annars så köp en vettig och sätt dit, en tretums sportkat. Om jag var du skulle jag iaf testa o besikta bilen som den står.. Det värsta som kan hända är ju att den inte går igenom, eller hur?:)
av Meatos
terge skrev:Tja! Jag tvivlar starkt på att du egentligen behöver byta någonting innan en besiktning.. Det enda besiktningsgubbarna kan märka är turbo och ev avgassystemet, så länge alla avgasvärden stämmer.. Toppen behöver du absolut inte byta! Har du någon kat på avgassystemet? Annars så köp en vettig och sätt dit, en tretums sportkat. Om jag var du skulle jag iaf testa o besikta bilen som den står.. Det värsta som kan hända är ju att den inte går igenom, eller hur?:)
Hej! Precis jag ska testa att besikta den som vanligt, men pratade med tidigare ägaren och han sa att det inte behövdes kat på den eftersom det inte är några avgaskrav och han har besiktat utan problem. Så ska iväg och testa så fort jag fixat de saker som behövs fixas :)
av Meatos
Håller på grejar med bilen och har kommit en bit. Just nu ska jag ta bort turbon samt grenrör då det saknas 2 av 4 muttrar till turbon och en grenrörsbult är av så läcker en del där. Vart köper man ny enklast? På VOLVO?

Håller även på med bränslemätaren som inte funkar men skruvade av ett lock ovanpå tanken där jag trodde givaren satt men satt en givare där men bara en kort som hänger ner endast i toppen på tanken?? Sitter det dubbla givare på 760 alltså och den jag skruvade bort bara mäter när tanken är full?? Nån som vet?

Skall även göras ett kompprov då den trycker ur sig en del olja så får se om man måste byta kolvringar och allt det innebär...

Det är sänkt. Jag tog BE 2019 men f&ari[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]